Přes dva tisíce zaměstnanců Škody Auto v Mladé Boleslavi včera demonstrovaly před 8. branou automobilky Škoda. „Podívejte se, i v administrativním centru mají otevřená okna, aby nás slyšeli,“ hřímal k davu předseda odborářů Jaroslav Povšík za doprovodu vybrané muziky hrající z reproduktorů umístěných vedle otevřené korby starší oprýskané avie.

Podle oficiálních odhadů odborářů ze středečního odpoledne se ovšem ke stávce připojilo na sedm tisíc zaměstnanců. "Všichni na mítink nemohli přijít ze vzdálených částí továrny. Ale to není podstatné. Důležité je, že v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách se ke stávce připojilo celkem asi sedm tisíc zaměstnanců," řekl předseda ZO OS KOVO Jaroslav Povšík.

Zaměstnanci se na mítink scházeli pomalu po třinácté hodině a k tomu jim vyhrával Sagvan Tofi, jehož muziku pouštěli odboráři do reproduktorů. Pořadatelé v oranžových vestách pak řídili dopravu u frekventované osmé brány, kudy projíždí stovky automobilů.

Zaměstnanci nejprve přerušili práci, když si na „píchačkách“ označili konec práce ve 13 hodin. „Toto se týká především ranní směny. Celkem se mítinku zúčastnily asi dva tisíce lidí. Přesný počet stávkujících budeme ale znát až sečteme, kolik zaměstnanců přerušilo práci,“ vysvětloval Povšík.

Následně zaměstnanci mířili na plochu u osmé brány. Tam přišlo i několik desítek lidí z nedalekého sídliště.

Odboráři byli vybavení plastovými plácačkami podobnými terčíkům, které používají učitelky v mateřských školkách pro bezpečné přecházení dětí. Na jedné straně byl nápis OS KOVO a na druhé straně STOP ŠKODA. Zájemci si v nedalekém stánku také mohli vyzvednout modré píšťalky, placky na triko s logem OS KOVO, modré čepice a různé tiskoviny. Mezi jednotlivými proslovy pak dav hlasitě skandoval, pískal a tleskal.

Fotoreportéry a televizní štáby nejvíce zaujala žena v hnědo–zeleném triku v první řadě, která mávala vlajkou, řehtala modrou řehtačkou a hlasitě křičela.

K davu nejprve promluvil předseda Jaroslav Povšík, který ostře odsoudil vládní reformy a následně ho vystřídal signatář charty 77 a bývalý ministr zahraničí Jiří Dienstbier. „Hlavně jsem podpořil aktivitu občanů, protože ti si často myslí, že nic nezmohou. Jenže už protesty, které dělají od ledna, dokazují, že vláda není schopna tomuto názoru lidí čelit a v mnoha věcech ustupuje. Musíme si dát ale pozor, abychom neusnuli, protože potom by své návrhy, které nemají žádnou podporu v realitě, prosadila,“ řekl Dienstbier Boleslavskému deníku.

Předseda Českomoravské odborové konfederace Jaroslav Zavadil pak vyzdvihl jako velký problém snahu vlády posunout odchod do důchodu až na hranici 65 let. „Jsou zaměstnanci, kteří dělají těžkou práci, ať už fyzicky, nebo duševně, a ne každý si může dovolit jít do důchodu v 65 letech,“ hlásal k davu zaměstnanců.

Zhruba po hodině se odboráři rozešli za zvuku německé dětské písničky Malý krokodýl.

Úplně obrácená byla situace v Dopravním podniku Mladá Boleslav. „Řidiči Dopravního podniku Mladá Boleslav sice stávku odborářů podpořili, ale v praxi to na jízdu městských autobusů nemělo žádný vliv. Kromě cedulek informujících o stávce za okny autobusů k žádnému přerušení jízd či prodloužení intervalů nedošlo,“ řekl vedoucí odboru dopravy Magistrátu města Mladá Boleslav Josef Macoun.

Řidiči autobusů v Mladé Boleslavi byli ze zrušení stávky zjevně překvapení. „Dopoledne jsme dostali zprávu, že stávkovat nemáme, že se bude normálně pracovat, nevím proč, protože my jsme stávkovat chtěli,“ řekl jeden z řidičů, který odmítl sdělit jméno. Další z řidičů řekl Rádiu Jizera, že za zrušením stávky podle něho stojí ODS, která vládne městu Mladá Boleslav, jež vlastní Dopravní podnik.

Primátor Raduan Nwelati uvedl, že se ke stávce vyjadřovat nebude. „Ať si odboráři sami informují o tom, co napáchali,“ odpověděl ostře novinářům na dotazy.

Odboráři z Dopravního podniku přitom v pondělí novinářům tvrdili, že nepojede většina autobusů. V úterý mluvili zcela opačně. „Ano, autobusy nakonec pojedou,“ řekl Deníku předseda dílenské organizace v DP Jiří Filip ještě dopoledne. Na otázku, proč odboráři takto razantně otočili jen po pár hodinách, odpověděl: „Bez komentáře.“ Ihned pak položil telefon.

Naopak strojvůdci, kteří původně tvrdili, že stávkovat nebudou, nakonec vlaky na hodinu a čtvrt zastavili. Mladé Boleslavi se to ale nijak dramaticky nedotklo. Na hlavním nádraží pouze železničáři z tlampačů hlásili několikaminutová zpoždění některých spojů.

Ke stávce se symbolicky připojili také hasiči v Mladé Boleslavi. Ti však práci nepřerušili, ale před zbrojnici vyvezli hasící vůz s nápisem o podpoře stávky.