„Klasické mítinky se míjejí účinkem. Lidé o to absolutně nemají zájem. Nepomáhají ani skákací hrady, nic. Na mítinky politických stran se prostě nechodí," uvedl volební manažer středočeské ČSSD Marek Semerád. Přičítá to tomu, že lidé jsou politikou otrávení. Vývoj podle něj směřuje k oslovování voličů přes sociální sítě.

TOP 09 akce nepřipravovala

TOP 09 a Starostové podle jejich volební jedničky Heleny Langšádlové tradiční předvolební akce ani nepřipravovali. Prý už dopředu věděli, že to nemá smysl. „My jsme ani žádné skákací hrady ani cirkus s sebou nevozili. Jednak na to nemáme a jednak si myslím, že to není kampaň, ale taková zvláštní forma kupování si voličů," namítla Langšádlová.

Koalice vsadila na netradiční kontaktní akce. Dokonce i na takzvanou obývákovou kampaň, při níž se kandidáti nechají pozvat k voličům domů a diskutují tam s nimi o politice. „Byla jsem v obýváku u úplně neznámého pána u Mnichova Hradiště, byl to zajímavý zážitek," uvedla Langšádlová. Někteří kandidáti podle ní vyzkoušeli i takzvanou door-to-door kampaň, spočívající v obcházení potenciálních voličů „ode dveří ke dveřím".

KSČM: Chceme jít mezi lidi!

„Vyhýbáme se uzavřeným místnostem, základní cíl je jít mezi lidi," charakterizoval kampaň středočeské KSČM její volební lídr Pavel Jetenský. Také KSČM si podle něj nechce voliče kupovat. „Prostředky na krajské volby jsou omezeny, bude nás to stát milion pro celý kraj, pro všech 65 kandidátů. My žádné skákací hrady a kapely nevlastníme. Kapela, když někde hraje, tak je složená z našich členů nebo hraje zadarmo," poznamenal. Z dosavadního průběhu kampaně má jinak dobrý pocit. Nepřátelství vůči komunistické straně už podle něj mezi lidmi vyprchává.

Netradiční kampaň zvolila i ODS. Za každého dospělého, který přijde na její akci, věnuje deset korun na dopravu, dobrovolné hasiče, školství, zdravotnictví nebo sociální oblast. Podle lídra kandidátky Raduana Nwelatiho je zatím účast překvapivě vysoká, na každou akci přijde v průměru 190 dospělých. Rozdal už 11.280 „desetikorunových" žetonů. „Samozřejmě není to klasická kampaň, že bych si někam stoupl a něco říkal. S každým se bavím jednotlivě," podotkl Nwelati. Kampaň „z očí do očí" je podle něj mnohem účinnější.

Naposledy vyhráli socialisté

Minulé krajské volby ve Středočeském kraji vyhrála ČSSD, těsně druhá skončila ODS a třetí se umístila KSČM. Sociální demokraté sestavili menšinovou krajskou vládu, opírající se o tichou podporu komunistů. Podle průzkumu agentury ppm factum pro Český rozhlas by volby nyní vyhrála opět ČSSD těsně před ODS. Opakovala by se situace z minulých voleb, pouze s tím rozdílem, že obě strany by si procentuálně výrazně pohoršily. Třetí místo by připadlo TOP 09 a Starostům, kteří by vytlačili na čtvrtou příčku komunisty. Do zastupitelstva by se mohla ještě probojovat Strana práv občanů-zemanovci.