VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strach zažil za kniplem propagátor letectví Vladimír Handlík jen jednou

Mladá Boleslav - Ředitel leteckého muzea odpovídal čtenářům na dotazy týkající se leteckého dne, replik i svých vlastních zkušeností z oblohy

16.4.2016
SDÍLEJ:

Vladimír Handlík, ředitel Leteckého muzea Metoděje Vlacha, si našel čas na dotazy čtenářů i v průběhu příprav Dobového leteckého dne, který se uskuteční 11. června. Foto: Deník/Martin Weiss

Hostem on-line rozhovoru Boleslavského deníku byl tento týden Vladimír Handlík, duše Leteckého muzea Metoděje Vlacha, propagátor aviatiky a letectví, letecký modelář i držitel Ceny statutárního města Mladá Boleslav. Ptali jste se ho jak na úspěšnost a budoucnost leteckého muzea či složitou výrobu funkčních replik starých letounů, připravovaný Dobový letecký den i na soukromé zážitky spojené s životem v kokpitu.

Neuvažujete o pořízení replik strojů z období Mnichova souvisejícími s Mladou Boleslaví? Například Letov Š-328? Případně neuvažujete v rámci leteckého dne pozvat k účinkování repliku Avie B-534?

Repliky velkých letadel z meziválečného období, kam samozřejmě patří i Š-328 a Avia B-534, jsou v kategorii ultralehkých letounů téměř nemožné. Originály byly veliké a těžké a my se musíme s ultralighty vejít do 450 kilogramů vzletové hmotnosti. Letouny by se musely hodně zmenšit a vypadaly by jako hračky. Proto si vybíráme typy, které i v originále byly menší a lehčí. Replika Avie B-534 zatím neexistuje, a proto ji nemůžeme pozvat.

Kolik vlastně máte v leteckém muzeu letu schopných replik?

Nadační fond letadla Metoda Vlacha má celkem dvanáct replik, z nichž poslední dvě Morane Saulnier BB z roku 1915 a Caudron G3 z roku 1913 jsou v dokončovací fázi. V leteckém muzeu jsou další tři repliky historických letounů, a sice Fokker D8 Ladislava Baldy, Aircamper Tomáše Kořínka a Pietenpol Josefa Nováka.

Je možný vyhlídkový let některým vaším historickým letounem?

Repliky historických letadel jsou prototypy a vyhlídkové lety s nimi není možné provádět. Letouny ale rádi předvedeme v letu.

Nechystáte v muzeu nějakou tematickou výstavu?

Do minulého týdne zde byla výstava malovaných obrazů Ondřeje Soukupa. V nejbližší době plánujeme otevření výstavy fotografií Radky Máchové z období jejího létání ve skupině The Flying Bulls a dále výstavu 100 let létání na Mladoboleslavsku.

Už máte jasno, jaké nejzajímavější kousky do Mladé Boleslavi přiletí na letecký den? Zaznamenal jsem bombardér B-25 Mitchell. Co dalšího bude k vidění v akci?

Letošní Dobový letecký den Historical Airshow, bude opravdu velice zajímavý. Bude to skutečně velká letecká show historických letadel. Kromě letounů, které již můžeme uvést, jako na příklad North American B-25 Mitchell, Jakovlev JAK-3, P-50 Mustang, Curtiss P-40 Warhawk, Polikarpov PO-2, JAS-39 Gripen, to bude skupina Bucker Jungmann, The Flying Bulls nebo český akrobatický pilot Martin Šonka. Návštěvníky čeká několik překvapení velkého kalibru, které však budeme do posledního dne tajit. Diváci se dozvědí o co půjde až dvě hodiny před začátkem.

Věnujete se ještě letecké modelařině? Četla jsem o tom, že jste závodil i v české reprezentaci. Jak jste se k tomu dostal? A chystají se v muzeu nějaké akce pro letecké modeláře? Moji synové jsou obrovští nadšenci do modelů, ale v Mladé Boleslavi už nefunguje ani modelářská prodejna…

Ano, létal jsem s rádiem řízenými modely letadel v kategorii makety, což byly zmenšeniny skutečných letadel. Jako člen reprezentačního týmu jsem vyhrál mistrovství Evropy i světa. Teď již s modely nelétám, teď létám s jejich „velkými bratry", čili replikami historických letadel. Letecké muzeum připravilo v závěru loňského roku a na začátku letošního roku celkem šest modelářských víkendů pod vedením zkušeného modeláře Václava Jiránka. Pro veliký zájem dětí i rodičů budeme v těchto aktivitách i nadále pokračovat.

Měl jste někdy v letadle pocit, že nedoletíte? Bál jste se někdy? Máte, co se létání týče, nějaký skutečně špatný zážitek? A létáte rád velkými dopravními letadly, nebo vám na jejich palubě chybí kontrola nad strojem?

Ten pocit jsem zažil jen jednou, když se našemu novému letounu Sopwith Pup přehříval motor. Při letu z Brandýsa do Mladé Boleslavi jsem po přehřátí motoru a ztrátě výkonu zjistil, že už do Boleslavi nedolétnu, a udělal jsem podle předpisu „bezpečnostní přistání" na pole. To znamená, že dokud motor ještě běžel, jsem si pole prohlédl a pak opatrně přistál. Na zemi po zastavení jsem však udělal chybu, přidal jsem plyn, a protože jsem zapomněl přitáhnout výškové kormidlo, letoun se naklonil dopředu a pak se postavil „na čumák". Největším problémem pak bylo z letadla vylézt, protože stálo v nepřirozené poloze. Nakonec se to ale povedlo. Protože se nezlomila vrtule a letadlo nebylo poškozeno, překlopil jsem ho zase „na ocas" a po vychladnutí motoru jsem odstartoval a doletěl v pořádku do Mladé Boleslavi. Byl to pro mě zatím nejsilnější letecký zážitek. Když letím dopravním letadlem a nevím, kdo mě veze, tak se sice nebojím, ale nemám dobrý pocit. Přeci jen je pro mě lepší letět s někým, koho vidím a také vidím, co dělá.

Vím, že muzeum slaví rok od otevření, jak to bylo s návštěvností a kolik se podařilo vybrat na vstupném? Plní návštěvnost vaše očekávání?

Letecké muzeum oslavilo 12. dubna právě rok od svého otevření. Plánovali jsme deset tisíc návštěvníků a příjem ve výši maximálně 1,5 milionu korun. Ve skutečnosti jsme měli za dvanáct měsíců návštěvnost přes 30 tisíc lidí a příjem překročil hranici dvou milionů. Nejkrásnější ale je, že se většina návštěvníků k nám stále vrací a znovu si přichází „zalétat" na simulátorech.

Nebojí se o vás vaše žena, když jedete na letiště s tím, že se jdete proletět? Nesnažila se vám někdy létání rozmluvit?

Moje žena se mnou dříve jezdila po mezinárodních modelářských závodech, a když jsem začal létat, létala občas se mnou. Dostala do ruky mapu a musela navigovat. Já z legrace říkám, že když jsme se někdy v terénu ztratili, že dostala vynadáno za to, že je špatný navigátor. Při hezkém počasí létá se mnou ráda a nebojí se.

Autor: Redakce

16.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jaromír Jágr
10

Jágr se vrátil a kouká dopředu. K Floridě se vracet nechce

Farma Čapí hnízdo na Benešovsku.
50

Kvůli svatbě Andreje a Moniky se do Čapího hnízda veřejnost nedostane

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Nájmy bytů jsou poměrně obvyklé, méně častý byl donedávna pronájem domů, nicméně to se mění. S ohledem na vysoké ceny pozemků dává řada lidí přednost právě pronájmu. Přesto i na první pohled jednouchý pronájem s sebou nese řadu právních aspektů, na které je třeba dávat pozor. Jedním z nich jsou nepochybně opravy pronajímané nemovitosti.

KRÁTCE: Na koupališti padl rekord

Boleslavsko - Přinášíme vám krátké zprávy z regionu.

AKTUALIZOVÁNO

Koudelka bral zlato i bez rozcvičky

Malaga / Mladá Boleslav /FOTOGALERIE/ – Do Španělska si jel pro medaile. A cíl nakonec splnil. Mladoboleslavský atlet Vojtěch Koudelka si přivezl ze světových her transplantovaných sportovců jednu zlatou a jednu stříbrnou medaili. „Na čtvrtce mě o zlato připravila špatně zvolená taktika,“ sypal si popel na hlavu po svém návratu boleslavský běžec, který závodí i s transplantovanou ledvinou.

František Jungmann: Byli jsme vandráci, neseděli jsme ale celý den u hospody

Mladá Boleslav /ROZHOVOR/ - Před třiceti lety se František Jungmann vracel do Českého ráje, kde s batohem na zádech po turistických stezkách i mimo ně nachodil pěšky stovky kilometrů, několikrát do roka. Tehdy netušil, že po Lounech, kde bydlel a pracoval v tamním pivovaru, se stane jeho osudem Pivovar Rohozec v samém srdci Českého ráje. V jeho čele stojí už dvanáct let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení