VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strach zažil za kniplem propagátor letectví Vladimír Handlík jen jednou

Mladá Boleslav - Ředitel leteckého muzea odpovídal čtenářům na dotazy týkající se leteckého dne, replik i svých vlastních zkušeností z oblohy

16.4.2016
SDÍLEJ:

Vladimír Handlík, ředitel Leteckého muzea Metoděje Vlacha, si našel čas na dotazy čtenářů i v průběhu příprav Dobového leteckého dne, který se uskuteční 11. června. Foto: Deník/Martin Weiss

Hostem on-line rozhovoru Boleslavského deníku byl tento týden Vladimír Handlík, duše Leteckého muzea Metoděje Vlacha, propagátor aviatiky a letectví, letecký modelář i držitel Ceny statutárního města Mladá Boleslav. Ptali jste se ho jak na úspěšnost a budoucnost leteckého muzea či složitou výrobu funkčních replik starých letounů, připravovaný Dobový letecký den i na soukromé zážitky spojené s životem v kokpitu.

Neuvažujete o pořízení replik strojů z období Mnichova souvisejícími s Mladou Boleslaví? Například Letov Š-328? Případně neuvažujete v rámci leteckého dne pozvat k účinkování repliku Avie B-534?

Repliky velkých letadel z meziválečného období, kam samozřejmě patří i Š-328 a Avia B-534, jsou v kategorii ultralehkých letounů téměř nemožné. Originály byly veliké a těžké a my se musíme s ultralighty vejít do 450 kilogramů vzletové hmotnosti. Letouny by se musely hodně zmenšit a vypadaly by jako hračky. Proto si vybíráme typy, které i v originále byly menší a lehčí. Replika Avie B-534 zatím neexistuje, a proto ji nemůžeme pozvat.

Kolik vlastně máte v leteckém muzeu letu schopných replik?

Nadační fond letadla Metoda Vlacha má celkem dvanáct replik, z nichž poslední dvě Morane Saulnier BB z roku 1915 a Caudron G3 z roku 1913 jsou v dokončovací fázi. V leteckém muzeu jsou další tři repliky historických letounů, a sice Fokker D8 Ladislava Baldy, Aircamper Tomáše Kořínka a Pietenpol Josefa Nováka.

Je možný vyhlídkový let některým vaším historickým letounem?

Repliky historických letadel jsou prototypy a vyhlídkové lety s nimi není možné provádět. Letouny ale rádi předvedeme v letu.

Nechystáte v muzeu nějakou tematickou výstavu?

Do minulého týdne zde byla výstava malovaných obrazů Ondřeje Soukupa. V nejbližší době plánujeme otevření výstavy fotografií Radky Máchové z období jejího létání ve skupině The Flying Bulls a dále výstavu 100 let létání na Mladoboleslavsku.

Už máte jasno, jaké nejzajímavější kousky do Mladé Boleslavi přiletí na letecký den? Zaznamenal jsem bombardér B-25 Mitchell. Co dalšího bude k vidění v akci?

Letošní Dobový letecký den Historical Airshow, bude opravdu velice zajímavý. Bude to skutečně velká letecká show historických letadel. Kromě letounů, které již můžeme uvést, jako na příklad North American B-25 Mitchell, Jakovlev JAK-3, P-50 Mustang, Curtiss P-40 Warhawk, Polikarpov PO-2, JAS-39 Gripen, to bude skupina Bucker Jungmann, The Flying Bulls nebo český akrobatický pilot Martin Šonka. Návštěvníky čeká několik překvapení velkého kalibru, které však budeme do posledního dne tajit. Diváci se dozvědí o co půjde až dvě hodiny před začátkem.

Věnujete se ještě letecké modelařině? Četla jsem o tom, že jste závodil i v české reprezentaci. Jak jste se k tomu dostal? A chystají se v muzeu nějaké akce pro letecké modeláře? Moji synové jsou obrovští nadšenci do modelů, ale v Mladé Boleslavi už nefunguje ani modelářská prodejna…

Ano, létal jsem s rádiem řízenými modely letadel v kategorii makety, což byly zmenšeniny skutečných letadel. Jako člen reprezentačního týmu jsem vyhrál mistrovství Evropy i světa. Teď již s modely nelétám, teď létám s jejich „velkými bratry", čili replikami historických letadel. Letecké muzeum připravilo v závěru loňského roku a na začátku letošního roku celkem šest modelářských víkendů pod vedením zkušeného modeláře Václava Jiránka. Pro veliký zájem dětí i rodičů budeme v těchto aktivitách i nadále pokračovat.

Měl jste někdy v letadle pocit, že nedoletíte? Bál jste se někdy? Máte, co se létání týče, nějaký skutečně špatný zážitek? A létáte rád velkými dopravními letadly, nebo vám na jejich palubě chybí kontrola nad strojem?

Ten pocit jsem zažil jen jednou, když se našemu novému letounu Sopwith Pup přehříval motor. Při letu z Brandýsa do Mladé Boleslavi jsem po přehřátí motoru a ztrátě výkonu zjistil, že už do Boleslavi nedolétnu, a udělal jsem podle předpisu „bezpečnostní přistání" na pole. To znamená, že dokud motor ještě běžel, jsem si pole prohlédl a pak opatrně přistál. Na zemi po zastavení jsem však udělal chybu, přidal jsem plyn, a protože jsem zapomněl přitáhnout výškové kormidlo, letoun se naklonil dopředu a pak se postavil „na čumák". Největším problémem pak bylo z letadla vylézt, protože stálo v nepřirozené poloze. Nakonec se to ale povedlo. Protože se nezlomila vrtule a letadlo nebylo poškozeno, překlopil jsem ho zase „na ocas" a po vychladnutí motoru jsem odstartoval a doletěl v pořádku do Mladé Boleslavi. Byl to pro mě zatím nejsilnější letecký zážitek. Když letím dopravním letadlem a nevím, kdo mě veze, tak se sice nebojím, ale nemám dobrý pocit. Přeci jen je pro mě lepší letět s někým, koho vidím a také vidím, co dělá.

Vím, že muzeum slaví rok od otevření, jak to bylo s návštěvností a kolik se podařilo vybrat na vstupném? Plní návštěvnost vaše očekávání?

Letecké muzeum oslavilo 12. dubna právě rok od svého otevření. Plánovali jsme deset tisíc návštěvníků a příjem ve výši maximálně 1,5 milionu korun. Ve skutečnosti jsme měli za dvanáct měsíců návštěvnost přes 30 tisíc lidí a příjem překročil hranici dvou milionů. Nejkrásnější ale je, že se většina návštěvníků k nám stále vrací a znovu si přichází „zalétat" na simulátorech.

Nebojí se o vás vaše žena, když jedete na letiště s tím, že se jdete proletět? Nesnažila se vám někdy létání rozmluvit?

Moje žena se mnou dříve jezdila po mezinárodních modelářských závodech, a když jsem začal létat, létala občas se mnou. Dostala do ruky mapu a musela navigovat. Já z legrace říkám, že když jsme se někdy v terénu ztratili, že dostala vynadáno za to, že je špatný navigátor. Při hezkém počasí létá se mnou ráda a nebojí se.

Autor: Redakce

16.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

KRÁTCE: Čarodějnice uzavřou dráhu

Dálnice, ilustrační foto
13

Audit Deníku: Nové dálnice: Za čtyři roky 33,4 kilometru

Vandal propíchal kola sedmi aut místního podnikatele

Plazy - Sedm aut s probodnutými pneumatikami a škody za pětačtyřicet tisíc korun, to jsou následky noční ho řádění, ke kterému došlo v Plazech, vzdálených dva kilometry východně od Mladé Boleslavi. Po zatím neznámém pachateli pátrají policisté.

KRÁTCE: Získá prestižní cenu Katka Maxová?

Mladá Boleslav – Katka Maxová, předsedkyně organizace DMO pobyty, jejímž cílem je aktivní život lidí s dětskou mozkovou obrnou, je opět nominovaná na Cenu Olgy Havlové.

Utkání jsme nezvládli, řekl trenér Boleslavi k semifinále Mol Cupu

Mladá Boleslav – Šokovaný favorit na straně jedné, nekončící sen druholigisty na straně druhé. Takové bylo rozpoložení aktérů fotbalového semifinále Mol Cupu mezi Mladou Boleslaví a Opavou bezprostředně po zápase.

Boleslav pohár neobhájí. Druholigové Opavě nedala ani gól

Mladá Boleslav – Místo snu o obhajobě trofeje kruté vystřízlivění. Fotbalisté Mladé Boleslavi se v semifinále MOL Cupu zařadili na seznam prvoligových skalpů Opavy. Třetí tým druhé ligy vyhrál ve městě aut po sebevědomém výkonu 2:0 a zahraje si finále se Zlínem.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies