Ve světové premiéře představila ve čtvrtek Škoda Auto na pařížském autosalonu facelift modelové řady Octavia. Vozy dostanou podle zástupců firmy emotivnější design. Při pohledu zpředu upoutají nově tvarované a výraznější světlomety, mohutnější maska chladiče a jednodílný nárazník. Inovace zadní části vozu se nese ve znamení nových krytů zadních světel a dynamického nárazníku s integrovanými reflexními prvky.

Hlasujte v anketě vpravo! Diskutujte v diskuzi dole!

Interiér pak osloví inovovanou řadou rádií a navigačních systémů Škoda. Nový design dostal i volant, přístrojový panel s bílým podsvícením, ovládací prvky klimatizace a nové dekory dveřních lišt a středového panelu.

Exkluzivně: do prodeje v druhé půli listopadu

„Cena nového vozu bude konkurenceschopná. Přesnou cenu ale zatím nemohu prozradit, bude podléhat ještě dalším kalkulacím,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí firmy Evžen Krauskopf. Podle něho se budou omlazené octavie sériově vyrábět od listopadu a na český trh by se měly dostat v druhé polovině listopadu.

Proč jsme snímky zveřejnili až po deváté hodině? Ptáte se, proč měl jeden internetový server fotografie už dopoledne? Jednalo se o snímky, které zřejmě někdo odcizil na autosalonu v Paříži. Embargo na fotografie a texty platilo do středeční 21. hodiny. „Jednalo se o únik informací, který budeme vyšetřovat,“ uvedl mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

I když se aktuální verze bestselleru Octavia nyní dočkala rozsáhlého přepracování, neztrácejí inženýři a vývojáři ze zřetele kořeny a tradice společnosti, která patří mezi nejstarší značky automobilového průmyslu. Jméno Octavia je pevně spojeno s historií automobilky – a to zavazuje.

„Designéři a vývojáři se modernizaci řady Octavia věnovali s maximální pečlivostí a přesnou kontrolou každého jednotlivého detailu,“ uvádí Evžen Krauskopf, mluvčí Škody Auto. Vedle technických zlepšení a aplikace výsledků technického vývoje byl důkladně přepracován především design. Octavia modelového roku 2009 bude vnímána jako „nová“ a představí se v obou karosářských verzích: jako elegantní pětidveřový liftback a jako prostorné kombi.

Rozsáhlé změny

Rozsáhlé změny se neomezily pouze na inovaci takzvaných „měkkých“ dílů, přepracovány byly i plechové díly karoserie. Vedle masky chladiče s 19 svisle uspořádanými lamelami, zasazené do nově tvarovaného chromovaného rámečku, změnily vzhled přední části vozu i pozměněné přední blatníky dynamických, štíhlých tvarů. Ty svou horizontální horní plochou harmonicky komunikují s klenutím kapoty.

Šéf designu Škody Auto Josef Kaban.Nové přední světlomety, které mohou být volitelně vybaveny xenonovými výbojkami a natáčecími moduly, jsou podstatně větší a dominantnější. Jejich individualistické pojetí dodává přídi vozu Octavia působivější vzhled. Výrazný prolis, začínající u loga Škoda v chromované liště nad maskou chladiče, pak vede až k čelnímu sklu, odkud volně navazuje středový panel uvnitř automobilu.

Pod nově tvarovaným předním nárazníkem se silněji zdůrazněnou horizontální linií našly své místo mlhové světlomety. Ty jsou poprvé vybaveny funkcí denního svícení, která společně s funkcí odbočovacích světel podstatně zlepšuje aktivní bezpečnost. Vnější zpětná zrcátka s integrovanými směrovými světly jsou už v základní verzi Classic elektricky nastavitelná a vyhřívaná.

Pro výbavové verze Elegance a L&K jsou standardně dodávána s novou funkcí elektrického přiklopení krytů zrcátek ke karoserii vozu, pro ostatní výbavové verze jsou k dispozici v rámci mimořádné výbavy.

Nové zadní svítilny optické omlazení uzavírají. Zachováno u nich zůstalo prosvětlení do písmene C, které se stalo nezaměnitelným znakem automobilů Škoda. Do zadního nárazníku jsou navíc integrovány dodatečné reflexní plochy zvané „kočičí oči“; nejenom jedoucí, ale i parkující Octavia je nyní bezpečně rozpoznatelná.

Paletu motorů pro modernizovanou řadu Octavia tvoří pět benzinových motorů a tři naftové agregáty. Novinkou v nabídce je motor 1,4 TSI o výkonu 90 kW (122 k), jehož maximální točivý moment 200 Nm je k dispozici v rozsahu od 1 500 do 4 000/min. Octavia jím dosahuje maximální rychlosti 203 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 vteřiny.

Tato malá, ale silná pohonná jednotka je zároveň velice skromná. Její kombinovaná spotřeba činí 6,6 litru, což odpovídá emisím CO2 ve výši 154 g/km. Tato novinka pod kapotou nezůstane osamocena – na přání ji lze kombinovat se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG.

Benzinový motor 1,8 TSI/118 kW (160 k) je nyní možné pořídit rovněž s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG; ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou je k dispozici také pro verze s pohonem 4×4, včetně provedení Scout.

Pro zájemce o modely Octavia je připravena široká paleta motorů:

Benzinové motory:
1,4 MPI/59 kW (80 k), emise CO2 167 g/km
1,6 MPI/75 kW (102 k), emise CO2 176 g/km
1,4 TSI/90 kW (122 k), emise CO2 154 g/km
1,8 TSI/118 kW (160 k), emise CO2 163 g/km
2,0 TSI/147 kW (200 k), emise CO2 175 g/km
Naftové motory:
1,9 TDI PD/77 kW (105 k), emise CO2 130 g/km
2,0 TDI PD/103 kW (140 k), emise CO2 145 g/km
2,0 TDI CR DPF/125 kW (170 k), emise CO2 150 g/km
Graf poměru výkonu a kroutícího momentu různých motorizací Škody Octavia.

GRAF VÝKONU A KROUTÍCÍHO MOMENTU octavie RS 2.0 TDI CR (klikněte pro zvětšení)

Ve středovém panelu našly své místo nové audio- a navigační systémy, odpovídající nejrůznějším představám a požadavkům zákazníků. Základním autorádiem je Blues s přehrávačem CD a MP3 o velikosti 1 DIN. Pro vyšší nároky je připravena 2 DIN audiosoustava Swing s integrovaným CD a MP3. Se špičkovou audiosoustavou Bolero získá zákazník velký dotykový displej s jednoduchou obsluhou. Stejnými funkcemi disponuje navigační systém Amundsen, jehož velký displej zaručuje snadnou navigaci. Dotykovou obrazovkou se může pochlubit i špičkový kombinovaný radionavigační přístroj Columbus s pevným diskem o kapacitě 30 GB.

Řada vymožeností v interiéru

Novinkou je také handsfree sada GSM III Premium, která dokáže komunikovat s mobilním telefonem bezdrátově prostřednictvím rSAP. Toto moderní technické řešení mimo jiné omezuje elektromagnetické záření při telefonování v interiéru vozu. Kvalitní mikrofony pak zaručují srozumitelnou komunikaci i při vysokých rychlostech. Jak je tomu u vozů Škoda zvykem, audiosystémy mohou přes vstup aux-in spolupracovat s externími zařízeními. Novinkou je, že lze tyto přístroje, jako jsou iPod nebo USB disky, ovládat přímo prvky autorádií nebo multifunkčního volantu. Toto podstatné zvýšení komfortu obsluhy a tím i bezpečnosti za jízdy umožnilo rozhraní MDI (Media Device Interface).

V interiéru je patrné zlepšení komfortu, zvýšení bezpečnosti obsluhy a nové materiály. Přístrojové desce dominuje nový přístrojový panel s jasně čitelnými bílými stupnicemi. Multifunkční displej zprostředkovává informace palubního počítače. Otočné ovladače klimatizací Climatic a Climatronic mají nyní elektronickou vazbu a obsahují i spínače vyhřívání předních sedadel.

Pozornost vývojářů se zaměřila také na sedadla. Jejich středová část dostala ve stupních výbavy Classic, Ambiente a Elegance zcela nové provedení, sladěné se zbytkem interiéru. Díly na středové konzole, kryt popelníku a rámeček řadicí páky jsou provedeny ve stejném dekoru jako dekorační lišty ve vnitřních výplních dveří a na přístrojové desce. Octavia Elegance se nabízí standardně s novým dekorem, na přání je nově k dispozici dekor i v designu ušlechtilého dřeva.

Ve středu zadních sklopných sedadel je nově integrována loketní opěrka s odkládacím prostorem, na zadní straně odkládací schránky Jumbo Box mezi předními sedadly najdou cestující na zadních sedadlech nová ovládací tlačítka vyhřívání svých sedadel, kterými je možno vůz Octavia na přání vybavit. Další odkládací prostor nabízí nová síťka na středovém panelu na straně spolujezdce. Jumbo Box pod loketní opěrkou mezi oběma předními sedadly je také vybaven chladicí funkcí, napojenou na klimatizaci. Nový modul osvětlení interiéru se dvěma čtecími lampičkami garantuje výborné světelné podmínky na zadních sedadlech.

Cestující na zadních sedadlech si užívají maximálního komfortu. Mohou se těšit z nabídky prostoru, která patří k nejlepším ve své třídě, nastupování a vystupování ulehčují velké dveře. Rozměrné páté dveře ulehčují nakládání předmětů do zavazadlového prostoru. Jeho 560 litrů ve verzi liftback stanovuje měřítka ve své třídě. Sklopení zadních sedadel vede ke zvětšení zavazadlového prostoru na úctyhodných 1 420 litrů; u karoserie kombi naroste kapacita z 580 litrů na 1 620 litrů.

Svébytnost a charakter

Octavia svým faceliftem získala na svébytnosti a charakteru – a to nejen s ohledem na design. Změny se dotkly také výbav. K dispozici je pět nových typů kol z lehké slitiny, jeden nový kryt ocelových kol a dva nové odstíny laku. V rámci dalšího vývoje bezpečnosti byla do vozu integrována řídicí jednotka ABS nejnovější generace. Dosavadní hlavové opěrky jsou nahrazeny novými, ještě účinnějšími se systémem WOKS (Whiplash Optimierte KopfStützen).

Octavia může mít na přání nový systém signalizace vzdálenosti při parkování s parkovacími senzory páté generace; systém kromě toho přes dva reproduktory vysílá dva různé varovné tóny podle toho, jestli se zmenšuje vzdálenost vpředu, nebo vzadu. Pro klidný spánek má Octavia nový imobilizér, identický s tím, který se montuje do modelu Superb.

Důležité novinky ve výbavě:
- nové autorádio Bolero a multimediální systém Amundsen s barevným dotykovým displejem
- MDI (Media Device Interface) – nové rozhraní pro iPod, externí zařízení nebo USB zařízení s možností ovládání přes autorádio nebo navigační systém Škoda a zobrazení údajů na jeho displeji a displeji Maxi DOT
- příprava pro telefon GSM III Premium
- nové hlavové opěrky WOKS v předních sedadlech s vylepšenými opěradly – nahrazují původní aktivní hlavové opěrky dodávané na přání. WOKS se dodávají standardně ve všech verzích
- parkovací senzory 5. generace – lepší optické znázornění na displejích, nové zvukové signály pro lepší vnímání
- imobilizér 4. generace – lepší ochrana, identická se systémem v nové generaci modelu Superb
- spojka Haldex 4. generace v modelech Octavia Combi 4×4, včetně verze Scout

Modernizace úspěšné modelové řady Octavia byla pro pracovníky vývojového centra Škoda Auto v Mladé Boleslavi mimořádnou výzvou. Všichni si byli vědomi toho, že společnost Škoda Auto spojuje s touto modelovou řadou historické pouto. Již Octavia z padesátých let byla spolehlivý, solidní a cenově dostupný automobil. Octavia byla oblíbena a patří – tehdy i dnes – mezi bestsellery značky.

V novodobé historii byla modelová řada Octavia prvním automobilem vyvinutým ve vlastní režii poté, co se Škoda stala součástí koncernu VW. Premiéru provázelo velké napětí, neboť tu najednou stál produkt nikoliv okrajového výrobce z východní Evropy, ale plnohodnotného partnera v jednom z předních světových automobilových koncernů. Octavia vzbudila pozornost odborné i laické veřejnosti. Struktura karoserie, technické detaily a uspořádání interiéru splňovaly nejvyšší nároky na moderní vůz. První novodobá generace vozu Octavia působivě prokázala tvůrčí potenciál společnosti Škoda Auto a její vášeň pro automobily. A toto dědictví nejnovější nositel tradičního jména hrdě přijímá.

Škoda nabízí různé výbavy za různé ceny. Co dostanete v základu?

Máme pro vás kompletní přehled výbav (pro otevření klikněte, dokument je v PDF):

Škoda Octavia a Octavia Combi, Škoda Octavia Scout a 4x4, Škoda Octavia RS

Rozměry Škody Octavia a Škody Octavia Combi (pro zvětšení kliněte na obrázek):

Rozměry Škody Octavia - facelift 2008.

#nahled|https://g.denik.cz/4/a8/octech_013_denik-hp_top.jpg|https://g.denik.cz/4/a8/octech_013.jpg|Technické obrázky Škody Octavia 2008 po faceliftu.#