S manželkou a malým synem se Pavel Koštejn ocitl uvězněn ve výtahu na Ptácké ulici. Jak k tomu došlo?

„Po tom, co jsme s manželkou a malým synem vystoupali téměř do horního „patra", výtah nám oznámil, že tam již jsme a začal se vracet dolů. Po dvou metrech se zastavil a odmítl dále pracovat. Zůstali jsme tak trčet zhruba na úrovni pátého podlaží. Jelikož je celý výtah prosklený a pohybuje se v prosklené věži bez jakékoliv ventilace, začalo nám být velmi horko," líčí.

Další překvapení ovšem teprve následovalo. Poté, co se Pavel Koštejn telefonicky spojil s dispečerem, jehož číslo je ve výtahu umístěno, a celou situaci mu popsal, dostalo se mu odpovědi, že podle smlouvy má firma na vyřešení poruchy hodinu.

„Požádal jsem ho o okamžitou pomoc s tím, že s sebou mám ani ne roční dítě. Odpověď zněla, že mám smůlu, a technik tam do hodiny bude," líčí. Pokud prý bude volat hasiče, výjezd si zaplatí.

Po delší diskuzi s neochotným dispečerem tedy využil jedinou další logickou pomoc a obrátil se na tísňovou linku.

Tam ho ujistili, že okamžitě vyjíždějí. Hasiči i policie byli skutečně během deseti minut na místě, a pan Koštejn s rodinou byl do čtvrt hodiny z přehřátého výtahu vysvobozen.

Ještě ho ale čekal jeden šok: „Když se dostavil servisní technik, v klidu oznámil nám i hasičům, že pokud teplota ve výtahu přesáhne 50 stupňů Celsia, výtah se automaticky zablokuje. Jelikož na něj celý den pere slunce, teploty uvnitř musí běžně dosahovat stanoveného limitu. Lze tedy podobné události předpokládat celkem často," diví se.

Jak to tedy je, skutečně provozovatel o téhle závadě ví? A hodlá podobným případům v budoucnu nějak předcházet?

„Touto situací se samozřejmě aktuálně zabýváme. Platíme firmě čtyřiadvacetihodinovou službu, a ta by tedy měla adekvátně zareagovat, když se objeví nějaký problém. Rozhodně nechci, aby se podobný případ opakoval, takže to budeme řešit velmi razantně," řekl Boleslavskému deníku primátor města Raduan Nwelati.

Vypravili jsme se v pondělí dopoledne na místo. V horní „stanici" jsme narazili na dva techniky od servisní firmy MSV Liberec, která se o výtah stará. „O té závadě víme, právě se tu snažíme zjistit, čím je to způsobené," potvrdili nám.

Půjde podle nich závada odstranit? „Na to se právě snažíme přijít, ale v tuhle chvíli vám to rozhodně říct nemůžeme. Každopádně by se ten výtah tak chovat neměl," tvrdili nám s pohledem zavrtaným do změti drátů ve „vnitřnostech" výtahu.

K chování kolegy, který odbyl cestujícího s malým dítětem a odmítl mu pomoci, se vyjadřovat nechtěli, stejně jako nikdo další ze zodpovědné firmy.

„Došlo tam k poruše frekvenčního měniče, závada byla v pondělí odstraněna. O sobotním případu samozřejmě vím, náš technik byl na místě do patnácti minut," uvedl pro Boleslavský deník Ladislav Zelenka z MSV Liberec.

„Ten výtah ale různě zlobí už od začátku, často se nechce rozjet nebo se naopak po dojezdu neotevřou dveře," líčí Hana Vránková, která cestu výtahem absolvuje prakticky denně.

Každopádně ačkoliv pondělní dopoledne nijak horké nebylo, ve výtahu se člověk ohřál solidně.

Za třicet minut, které jsme na místě strávili, výtah využilo zhruba pětadvacet lidí. Dá se tedy očekávat, že podobnou zkušenost jako pan Koštejn si někdo z nich může zopakovat?

„Přestože nepředpokládám, že by tam teplota běžně přesahovala 50 stupňů, řešíme i to, aby v takovém případě výtah cestující dovnitř vůbec nepustil, aby se sám zablokoval," vysvětlil primátor, jak bude město situaci řešit.