Když se před veteránem otevřou vrata do restaurátorské dílny Škoda Auto Muzea, musí mu jeho motorové srdce poskočit radostí.
Tým restaurátorů je vlastně tak trochu týmem automobilových lékařů, kteří zjistí jeho bolístky a postarají se o to, aby z unaveného dědečka udělali mladistvého elegána.
Každá renovace vozu je však během na dlouhou trať, která začíná nejprve tím, že se zjistí číslo motoru.
Auta mají “rodný list“
„V archivu se číslo najde v knihách motorů a tak získáme vlastně rodný list vozu. Zjistíme základní údaje a technická data, “ popisuje práci v začátcích restaurátor Josef Petříček.
V archiváliích lze dohledat také potřebný seznam součástek, jednotlivé technické výkresy, historické fotografie vozů a jejich detaily. Poté se restaurátoři vrhnou do práce a začnou auto rozebírat. „Kromě nářadí potřebujeme i fotoaparát, tužku a papír,“ vysvětluje restaurátor.
Celý proces je totiž třeba důkladně zdokumentovat, aby auto dokázali nejen rozebrat ale také správně sestavit dohromady.
A tak celý tým fotí, kreslí a rýsuje, dokud není auto rozebrané. Přichází čas, kdy se každý musí chopit své práce - automechanik si vezme na starosti motor, elektroinstalaci a nápravy.
Klempíř i truhlář
Klempíř se věnuje karoserii. “Ta ale u starých vozů nebývá jen plechová, ale leckdy také dřevěná, takže mnohdy potřebujeme pomoc truhlářů,“ dodává restaurátor.
Celý tým se pak společně podílí na zrenovování drobotiny, jíž není zrovna málo - to je kliček, pantů, šroubků, popelníčků, volantu, těsnění, žárovek, pojistek, maznice a dalších věcí, bez nichž by auto nebylo autem.
„Většinu věcí si dokážeme sehnat, nebo vyrobit sami. Ty ostatní se někdy složitě shání nebo se musejí objednat a koupit. Třeba stočit některá péra není jednoduché a zadávají se do plzeňské pérárny,“ zmiňuje některá úskalí práce Petříček.
Když je připravená celá karoserie a chasiss nastává kýžený okamžik finále, kdy se auto začne sestavovat. Jednotlivé části se do sebe pečlivě zapasují, utěsní se spáry, usadí panty, a na řadu přicházejí mistři čalouníci. Ti si musí nechat vyrobit látku, krajové stužky, kůži, zakončení, koberec, podložky a střechovici.
Elegáni v novém
Když je všechno hotové začne se auto strojit. „Ať to odhadujete, jak chcete, vždycky to bude trvat déle, než jste si mysleli,“ uzavírá restaurátor.
Výsledek však nakonec stojí za to. Zrenovovaný vůz opouští dílnu jako třpytící se elegán.
V expozici si pak můžeme jeho krásnou opravenou staronovou tvář prohlížet my, návštěvníci, a obdivovat technickou krásu z minulé doby, jenž nás oslovuje svou jednoduchostí a precizností.