Své o tom ví například Dopravní podnik Mladá Boleslav, který zajišťuje městskou hromadnou dopravu. O trochu lépe je na tom společnost Arriva Střední Čechy, jejíž autobusy vozí cestující až do Prahy.

Informace o nedostatku řidičů dokládají i poslední zprávy ze statistiky Kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR v Mladé Boleslavi. Tady mají aktuálně poptávku po 130 šoférech.

„Momentálně máme dvaapadesát řidičů na plný úvazek a sedm na zkrácený," sdělil jednatel Dopravního podniku Mladá Boleslav Tomáš Pacák.

Čtěte také: Mladíka od smrti dělilo sedm minut! Našli ho včas

Jak se zdá, mezeru po chybějících šoférech alespoň zde snadno zaplní. Ve středu totiž za volant městského autobusu usedl nový řidič a další bude jeho místo následovat 1. dubna. „Pokud do té doby nikdo neodejde, budeme mít plný stav, tedy 61 řidičů, a takový počet na zajištění dopravy stačí," vysvětlil Tomáš Pacák. Pokud se vyskytne větší nemocnost, která by mohla narušit provoz, za kolegy zaskakují šoféři, kteří mají volný den.

Přesto je průměrný věk řidiče dost vysoký. Vyšplhal se na 53,9 let.

Cestující v okolí Benátek vozí řidička

U společnosti Arriva Střední Čechy jsou sice mladší šoféři, ale ne o moc. „Průměrný věk řidičů je v současné době asi 50 let. Máme však i řadu mladých a dokonce i řidičku. Ta vozí cestující v okolí Benátek nad Jizerou a zatím spolehlivě," poznamenal manažer společnosti Jan Holub.

Za volant autobusů tu sedá pětadevadesát stálých řidičů a k tomu ještě deset brigádníků, kteří vypomáhají právě v době nemocí či dovolených. Přestože v současné době problémy se zajištěním provozu nemají, rádi by přijali nejméně pět nových řidičů.

Čtěte také: Ve výplatě najdou zaměstnanci Škodovky rekordní bonus: 45 tisíc korun

Řidičák společnost proplatí

Jan Holub nedostatek řidičů přičítá zrušení vojenské služby, která šoféry generovala. „Řada pozdějších profesionálů tam řidičské průkazy na autobus i nákladní auta získala bezplatně. Dnes tato možnost chybí a není ani žádný učební obor, kde by řidiče na výkon jejich budoucího povolání připravoval," podotkl manažer autobusové dopravy. Za mínus považuje i to, že získat řidičák dnes stojí poměrně hodně peněz.

„Pokud chce někdo jezdit pro naši společnost a řidičák nemá, může si ho udělat a my mu ho proplatíme," upozorňuje na významný benefit. Uchazeči mohou kromě toho získat ještě vstupní bonus deset tisíc, zvýhodněný tarif na volání i pro rodinné příslušníky, příspěvek na penzijní nebo životní pojištění či odměny za pracovní a životní výročí i za jízdu bez nehody. U boleslavské hromadné dopravy zaměstnance lákají také na bonusy ve formě stravenek, drogerii či ošacení.

Tomáš Pacák i Jan Holub se shodují na tom, že noví šoféři dnes již nemusí mít letité zkušenosti z řízení nákladních vozů. „Řidiče si vychováme sami. Musí mít ale chuť takové povolání vykonávat," dodal Jan Holub.