VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pořádná potvora! V leteckém muzeu se rodí rekordní letoun

Mladá Boleslav - Návštěvníkům leteckého muzea se v posledních dnech naskýtá jedinečný pohled na dvě rozpracované repliky letadel z období první světové války, které se už letos vznesou do oblak nad Mladou Boleslav

6.2.2016
SDÍLEJ:

Ředitel leteckého muzea Vladimír Handlík a mechanik Jiří Hybler s motorem letadla Morane Saulnier BB.Foto: Deník/Martin Weiss

Na obou francouzských pozorovacích letounech – zatím největší replice nadace Metoděje Vlacha Caudron G3 s rozpětím křídel jedenáct metrů a menším letounu Morane Saulnier BB – se pracuje přímo v hangáru leteckého muzea, a příchozí tak mohou jejich vznik sledovat v přímém přenosu.

„Chtěl jsem si na stará kolena udělat radost," říká Vladimír Handlík, ředitel muzea, o větším z obou letounů. „S modelem Coudrona řízeným rádiem jsem vyhrál mistrovství Evropy a mistrovství světa. Závodil jsem s ním v reprezentaci deset let, až do roku 1996. A to se mi na začátku všichni smáli, že je to taková těžká chmelnice," dodává.

Práce na zatím největším stroji Nadačního fondu Letadlo Metoděje Vlacha započaly už před čtyřmi lety. Do díla se pustil letecký konstruktér Petr Svoboda z Brna, který se stavbou leteckých replik začínal po emigraci v Austrálii. Právě tam si osvojil práci s lehkou duralovou konstrukcí spojenou ocelovými nýty, která se vyznačuje velkou tuhostí a zároveň nízkou hmotností. I navzdory tomu se však nadace rozhodla repliku zmenšit.

Pokud by totiž letoun překročil váhový limit a posunul se do těžší kategorie, veškerá práce by se zkomplikovala a stala nákladnější. V případě velkých letadel, a to je společné jak replikám, tak sériově vyráběným letadlům, je totiž nutné využívat certifikované materiály dovážené vesměs za zahraničí. Nadace se tak rozhodla zmenšit stroj o 20 procent. „Místo čtrnácti má rozpětí jedenáct metrů, takže to stále je pořádná potvora," směje Handlík.

Jelikož průběh prací pozdržely zdravotní problémy konstruktéra, trvala práce na Caudronu déle. Jeho drak už je však v muzeu sestaven a čeká na dokončení gondoly (nemá klasický trup), připojení motoru a křídel. S velkou chutí se letounu v příštích dnech chopí mechanici, kteří mohou gondolu upevněnou k draku pouhými několika šrouby snadno demontovat a pracovat na ní pohodlně na ponku. Jejich kolegové později ještě připojí řídicí lana, upraví kormidla a letoun bude připraven na zkoušky. Zalétán a představen veřejnosti by měl být v září.

Dříve, už na červnovém leteckém dni, se v celé kráse předvede Morane Saulnier BB, další francouzský krasavec, jehož bylo před sto lety vyrobeno pouhých 80 kusů. Konstruktér Petr Tax jej navrhl v poměru 1:1 k originálu.

„Bezpečně víme, že v Evropě takový stroj nelétá. Bude to možná dokonce světový unikát," konstatuje Handlík.

Letoun, jehož vlastní konstrukce přišla na milion korun, aktuálně zaměstnává Jiřího Hyblera, mechanika a motoráře. Z Austrálie už totiž na mladoboleslavské letiště doputoval hvězdicový motor firmy Rotec, který přišel na další půlmilion.

Právě tuto nezbytnou součást letadla zaplatil Historical Flying Club, společenství přátel historických letadel, které nadaci Metoděje Vlacha pomáhá
shánět finanční prostředky.

Až bude motor ustrojen, dostane se ke slovu elektrikář. Ten sice nebude mít tolik pohodlí, jako jeho kolegové, kteří pracují na odnímatelné gondole Caudronu, ale díky oplechování motoru se k útrobám letadla dostane také lépe než v případě dalších strojů s plnou špičkou, do nichž se technik musí vydat na zádech a hlavou napřed.

„Obě letadla jsou udělaná opravdu věrně, upravili jsme pouze jejich profily. V první válce byly špatné, takže jsme na ně sáhli, aby to letadlo lépe letělo. Na ostrých hranách se utrhávají proudy a letadlo má při přestávání tendenci dopadnout na zem, proto jsme je zaoblili," dodává Handlík.

Saulniera čekají první zkoušky už koncem března. Pokud zkušební piloti Jan Rýdl nebo Petr Handlík neobjeví závadu, začne jeho zalétávání. V květnu by měl následovat křest a v červnu účast na dobovém leteckém dni.

Jak Caudron G3, tak Morane Saulnier BB jsou dvoumístné dvouplošníky, takže zájemci se v nich budou moci proletět společně s piloty. V Saulnieru však budou marně hledat kulomet, kterým býval od roku 1915 vybaven. Do té doby po sobě nepřátelé v oblacích střeleli pistolemi.

Kromě nových přírůstků Nadace Metoděje Vlacha přivítá o leteckém dni boleslavské letiště například americký bombardovací letoun Mitchell B-25 nebo sovětskou stíhačku Jak-3. A nebe nad městem rozčísnou i gripeny.

Autor: Martin Weiss

6.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
5

Klíšťata se probudila. Je nejvyšší čas na očkování

Neobvyklou podívanou zažili úterní deváté večerní obyvatelé Mnichova Hradiště a obcí, které leží na komunikaci ve směru na Kuřivody. Právě po této trase jel nadměrný náklad.

Nadměrný náklad bojoval se zatáčkami, vypnout se muselo i osvětlení a rozhlas

AKTUALIZOVÁNO

Mají autobusáci důvod ke stávce? Rozhodnou se sami

Střední Čechy – Dostaneme se za týden do svého cíle? Tuhle otázku si nyní kladnou lidé dojíždějící veřejnou dopravou do škol, do zaměstnání – či třeba k lékaři. Na protest proti nízkým mzdám řidičů autobusů vyhlásilo předsednictvo Odborového svazu dopravy celostátní stávku. Den D? Čtvrtek 6. dubna. Hodina H? 0:00–24.00. Po celý den; od půlnoci do půlnoci.

KRIMI MIX: Žena si ustlala na lavičce

Mladá Boleslav - Když si někdo odpoledne lehne na lavičku v centru města, je to přinejmenším podezřelé. Pracovník kamerového systému městské policie, který na obrazovce spatřil na lavičce na Třídě Václava Klementa ležící nehybnou ženu, proto okamžitě poslal na místo hlídku. Ta zjistila, že se vlastně nic neděje. „Žena si na lavičce chtěla pouze odpočinout, neměla žádnou indispozici," vysvětli ředitel mladoboleslavských strážníků Tomáš Kypta.

Škoda Vision E: Automobilka ukázala budoucnost elektrického pohonu

Budoucnost je v pohonu na elektrický proud, je přesvědčená automobilka Škoda Auto. Na autosalonu v Šanghaji tak v druhé polovině dubna představí atraktivní studii Škoda Vision E, pětidvéřové SUV kupé, které čistě na elektřinu ujede 500 kilometrů. Automobilka studií naznačuje cestu, po které se hodlá v příštích letech vydat.

AUTOMIX.CZ

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Tu a tam se na aukčních portálech objeví něco opravdu speciálního. Jako třeba československá Tatra 613, která sloužila sovětské tajné službě KGB. Zvláštní také je, že je na prodej ve Spojených státech amerických.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies