VYBERTE SI REGION

Pořádná potvora! V leteckém muzeu se rodí rekordní letoun

Mladá Boleslav - Návštěvníkům leteckého muzea se v posledních dnech naskýtá jedinečný pohled na dvě rozpracované repliky letadel z období první světové války, které se už letos vznesou do oblak nad Mladou Boleslav

6.2.2016
SDÍLEJ:

Ředitel leteckého muzea Vladimír Handlík a mechanik Jiří Hybler s motorem letadla Morane Saulnier BB.Foto: Deník/Martin Weiss

Na obou francouzských pozorovacích letounech – zatím největší replice nadace Metoděje Vlacha Caudron G3 s rozpětím křídel jedenáct metrů a menším letounu Morane Saulnier BB – se pracuje přímo v hangáru leteckého muzea, a příchozí tak mohou jejich vznik sledovat v přímém přenosu.

„Chtěl jsem si na stará kolena udělat radost," říká Vladimír Handlík, ředitel muzea, o větším z obou letounů. „S modelem Coudrona řízeným rádiem jsem vyhrál mistrovství Evropy a mistrovství světa. Závodil jsem s ním v reprezentaci deset let, až do roku 1996. A to se mi na začátku všichni smáli, že je to taková těžká chmelnice," dodává.

Práce na zatím největším stroji Nadačního fondu Letadlo Metoděje Vlacha započaly už před čtyřmi lety. Do díla se pustil letecký konstruktér Petr Svoboda z Brna, který se stavbou leteckých replik začínal po emigraci v Austrálii. Právě tam si osvojil práci s lehkou duralovou konstrukcí spojenou ocelovými nýty, která se vyznačuje velkou tuhostí a zároveň nízkou hmotností. I navzdory tomu se však nadace rozhodla repliku zmenšit.

Pokud by totiž letoun překročil váhový limit a posunul se do těžší kategorie, veškerá práce by se zkomplikovala a stala nákladnější. V případě velkých letadel, a to je společné jak replikám, tak sériově vyráběným letadlům, je totiž nutné využívat certifikované materiály dovážené vesměs za zahraničí. Nadace se tak rozhodla zmenšit stroj o 20 procent. „Místo čtrnácti má rozpětí jedenáct metrů, takže to stále je pořádná potvora," směje Handlík.

Jelikož průběh prací pozdržely zdravotní problémy konstruktéra, trvala práce na Caudronu déle. Jeho drak už je však v muzeu sestaven a čeká na dokončení gondoly (nemá klasický trup), připojení motoru a křídel. S velkou chutí se letounu v příštích dnech chopí mechanici, kteří mohou gondolu upevněnou k draku pouhými několika šrouby snadno demontovat a pracovat na ní pohodlně na ponku. Jejich kolegové později ještě připojí řídicí lana, upraví kormidla a letoun bude připraven na zkoušky. Zalétán a představen veřejnosti by měl být v září.

Dříve, už na červnovém leteckém dni, se v celé kráse předvede Morane Saulnier BB, další francouzský krasavec, jehož bylo před sto lety vyrobeno pouhých 80 kusů. Konstruktér Petr Tax jej navrhl v poměru 1:1 k originálu.

„Bezpečně víme, že v Evropě takový stroj nelétá. Bude to možná dokonce světový unikát," konstatuje Handlík.

Letoun, jehož vlastní konstrukce přišla na milion korun, aktuálně zaměstnává Jiřího Hyblera, mechanika a motoráře. Z Austrálie už totiž na mladoboleslavské letiště doputoval hvězdicový motor firmy Rotec, který přišel na další půlmilion.

Právě tuto nezbytnou součást letadla zaplatil Historical Flying Club, společenství přátel historických letadel, které nadaci Metoděje Vlacha pomáhá
shánět finanční prostředky.

Až bude motor ustrojen, dostane se ke slovu elektrikář. Ten sice nebude mít tolik pohodlí, jako jeho kolegové, kteří pracují na odnímatelné gondole Caudronu, ale díky oplechování motoru se k útrobám letadla dostane také lépe než v případě dalších strojů s plnou špičkou, do nichž se technik musí vydat na zádech a hlavou napřed.

„Obě letadla jsou udělaná opravdu věrně, upravili jsme pouze jejich profily. V první válce byly špatné, takže jsme na ně sáhli, aby to letadlo lépe letělo. Na ostrých hranách se utrhávají proudy a letadlo má při přestávání tendenci dopadnout na zem, proto jsme je zaoblili," dodává Handlík.

Saulniera čekají první zkoušky už koncem března. Pokud zkušební piloti Jan Rýdl nebo Petr Handlík neobjeví závadu, začne jeho zalétávání. V květnu by měl následovat křest a v červnu účast na dobovém leteckém dni.

Jak Caudron G3, tak Morane Saulnier BB jsou dvoumístné dvouplošníky, takže zájemci se v nich budou moci proletět společně s piloty. V Saulnieru však budou marně hledat kulomet, kterým býval od roku 1915 vybaven. Do té doby po sobě nepřátelé v oblacích střeleli pistolemi.

Kromě nových přírůstků Nadace Metoděje Vlacha přivítá o leteckém dni boleslavské letiště například americký bombardovací letoun Mitchell B-25 nebo sovětskou stíhačku Jak-3. A nebe nad městem rozčísnou i gripeny.

Autor: Martin Weiss

6.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

První pomoc pro chodidla: zábaly, silikon i protetika

Mladá Boleslav - Podobně jako si klienti Studia 33 v Husově ulici vyžádali rozšíření služeb masérky Markéty Šímové o ajurvédskou masáž Dátá Snéhán, rozšířila i pedikérka Kateřina Šramelová, která rovněž pracuje ve Studiu 33, paletu svých služeb podle potřeb zákazníků. Aktuálně upozorňuje na tři nové procedury, jež mohou řadě lidí ulehčit od bolesti i vleklých problémů s chodidly

Střet u Domu kultury: chodkyni jde o život

Mladá Boleslav - Slunce klesající k horizontu oslnilo krátce přes 18. hodinou řidiče projíždějícího Dukelskou ulicí. Ten v důsledku toho přehlédl chodkyni přecházející přes přechod. Došlo ke srážce a těžkému zranění.

Škoda Kodiaq bude stát 677 900 korun, prodej začíná v říjnu

Mladá Boleslav / Paříž - Firma Škoda Auto ve čtvrtek ráno odtajnila dlouho očekávanou cenu nového modelu

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies