Zatímco v prosinci se zaevidovalo 354 nových nezaměstnaných, posledního ledna už statistika uvádí číslo 461, což zahýbalo i s podílem nezaměstnaných osob, který oproti prosinci v Mladé Boleslavi vzrostl o jednu desetinu procentního bodu, tedy na 3,6 procent.

Pokud si v současné době prohlédneme aktuální nabídku úřadu práce, uplatní se zejména strážní, obslužné profese v pohostinství, řidiči nákladní dopravy, obsluhy speciálních strojů ve výrobě, poptávka je rovněž po skladových manipulantech, pomocné síle v zemědělství, prodavačích a celé profesní škále ve zdravotnictví.

Přesto Pavel Krpálek, ředitel Kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR v Mladé Boleslavi hodnotí vývoj nezaměstnanosti pozitivně. „Po dlouhých letech se loňský rok ukázal v lepším světle. Okres Mladá Boleslav kopíroval křivku ekonomického růstu v České republice, což se projevilo na relativním dostatku pracovních příležitostí," konstatoval s tím, že region je dlouhodobě ekonomicky silným okresem díky Škodovce a jejím subdodavatelům, kteří jsou na dodávky v automobilovém průmyslu navázáni.

O místo se dělí dva lidé

To konec konců ukazuje i počet uchazečů na jedno volné místo. Aktuálně se o pozici dělí 2,3 člověka, zatímco ve srovnání s loňským prosincem to bylo ještě o dvě desetiny více.

Je evidentní, že zdejší ekonomika vytváří dostatečný počet volných pracovních míst, který dokonce předbíhá i mírný nárůst sezonní nezaměstnanosti. Uchazeči o zaměstnání si mohou vybírat z 1334 volných pozic.

Na druhou stranu se v regionu nedaří obsadit kvalifikovaná volná místa, která zdejší trh práce nejvíce shání. „Opět jsme u toho, že převážná část požadavků je technického zaměření. Neustále trvá poptávka po svářečích, čemuž se úřad práce snaží čelit pořádáním rekvalifikačních kurzů ve spolupráci s hubálovským učilištěm, a samozřejmě i po řidičích, kteří vlastní oprávnění skupiny C a D, tedy nákladní auto a autobus," vyjmenoval Pavel Krpálek pozice, kde i po několika měsících přetrvává převis poptávky po pracovní síle nad nabídkou.

Nedostatek řidičů

Problém sehnat kvalifikovaného šoféra v nákladní dopravě ale řeší úřady práce v celé republice. „Je to jeden z důsledků zvýšené automobilové dopravy v návaznosti na ekonomický růst, který má za následek navýšení přepravy zboží a komodit," vysvětlil ředitel kontaktního pracoviště.

Úřad práce se dopravním podnikům snaží vyjít vstříc a vhodným kandidátům poskytuje různé stupně rekvalifikací. „Z řady nezaměstnaných vyhledáváme ty, kteří nároky kladené na rekvalifikace splňují jde ale o povolání, které rozhodně nemůže dělat každý. Stoupá nejen náročnost na kvalifikaci řidiče, ale vyhovovat musí i osobnostními předpoklady," vysvětlil.

Dodal také, že pokud již úřad práce vybrané uchazeče rekvalifikuje, najdou na trhu práce uplatnění téměř bez problémů. Nelze ale překvalifikovávat takzvaně „do zásoby", bez vazby na reálné potřeby trhu práce.