VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po dřině na lince či v hutích teď pracují v chráněné dílně

Mladá Boleslav/ Ve Škodě Auto pracuje šest tisíc lidí starších 50 let. Zvládnou rychlé tempo práce?

11.3.2008 1
SDÍLEJ:

Zaměstnanec František Grosman při práci v chráněné dílně mladoboleslavské automobilky Škoda Auto.Foto: Deník/Pavel Svačina

Bolest ramena vyvolala šedesátiletému Františku Grosmanovi, slévači z hutí ve Škodě Auto, obavy o práci. Donutí ho zranění odejít z automobilky ještě dříve, než bude mít nárok na řádný důchod? Byl by vůbec schopný s bolestí vykonávat těžkou práci v hutích? Naštěstí k nejhoršímu nedošlo. Vyskytla se totiž zcela jiná možnost, a to práce v chráněné dílně mladoboleslavské Škody Auto.

„Jsem rád, že se našlo takové místo, kde jsem ještě něco platný. Je dobře, že se podnik stará, aby lidé jako já ještě měli možnost pracovat,“ řekl Boleslavskému deníku zaměstnanec František Grosman, který zároveň pobírá částečný invalidní důchod. Ve Škodě Auto pracuje už 40 let, tedy prakticky od počátku své pracovní kariéry.

„I když jsem byl zvyklý na jinou práci, jsem rád i za tuto příležitost,“ dodal.

Nové, v pořadí už třetí, takové chráněné pracoviště včera otevřela Škoda Auto v areálu mladoboleslavského závodu. Nejnověji zrekonstruované prostory jsou dosud největší – na ploše 1650 metrů čtverečných bude pracovat až padesát zaměstnanců.

„Práce v chráněném pracovišti je určena především zaměstnancům, kteří nemohou dočasně vykonávat svou dosavadní práci ze zdravotních důvodů,“ uvedl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Podle něho zde ale mohou pracovat také senioři, těhotné ženy a nebo samoživitelé.

Ve třetí, nově otevřené dílně, budou zaměstnanci zpracovávat obalový materiál pro útvar logistiky a připravovat díly pro výrobu.

První chráněné pracoviště bylo otevřeno na začátku roku 2006, druhé hned v následujícím roce. Na všech pracovištích zaměstnává Škoda Auto celkem až 110 pracovníků.

Odbory ve Škodě Auto ale kritizují, že firma v tomto směru nedělá tolik, kolik by mohla. „Podívejte se, kolik zaměstnanců zde bude pracovat. Je to padesát lidí. Myslím si, že firma takového věhlasu a firma, která má 27 tisíc zaměstnanců, by měla mít podstatně více takových míst,“ řekl předseda odborů KOVO Jaroslav Povšík.

Podle Pavla Hlaváče z útvaru řízení lidských zdrojů jsou možnosti chráněných dílen omezené vzhledem k produktivitě práce a prostoru ve firmě. Podle něho je zásadnější vymyslet jak zařídit, aby lidé v budoucnu mohli pracovat v pomalejším tempu.

„Ve firmě je asi šest tisíc zaměstnanců ve stáří 50 až 61 let, kteří již nemohou pracovat jako atleti. To je téma, které nás teď zajímá,“ uvedl Pavel Hlaváč.
Zaměstnanci v chráněných dílnách mají práci obvykle lehčí právě vzhledem k jejich zdravotnímu stavu. „Mnohým lidem třeba s vysokým tlakem, diabetem a podobně zde pomáhá i skutečnost, že nemusí pracovat na tři směny,“ uvedl závodní lékař Ján Moravík.

Někteří lidé zde pracují jen podobu rekonvalescence a pak se vrátí na původní pracoviště

Autor: Pavel Svačina

Stará se mladoboleslavská automobilka vzorně o své zaměstnance?

Určitě, nikde jinde by se tak dobře neměli.

31 %

Stará, ale jen o některé.

50 %

Chová se k zaměstnancům jako kterákoliv jiná firma

19 %

Hlasovalo: 16

Anketa byla ukončena

11.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Poříční policisté zasahují na hladině i pod ní. Brzy je čeká velká bezpečnostní akce Voda, při níž budou kontrolovat nejen plavidla, ale třeba i rybáře.
13

Poříční policisté se potápí pro lidi i historické mince

Courdon G3 by měl být slavnostně pokřtěn už na konci května.
9

Vedoucí muzea si splnil stavbou Caudronu sen

Nelegální tunningový sraz: nocí se nesl řev motorů

Mladá Boleslav - Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

Přivítejte s námi na světě další miminka narozená v minulých dnech

Mladá Boleslav - Přivítejte s námi na světě další miminka narozená v minulých dnech v mladoboleslavské porodnici. Přestože víme, že každé miminko je krásné, můžete hlasovat v naší anketě o miminko týdne.

V Branžeži se rozhodovalo v závěru

Branžež / Český ráj – Absolutním vítězem jubilejního 15. ročníku závodů na horských kolech Author 50 Český ráj se stal Aleš Strnad z týmu Superior Cyklofit. Padesátikilometrovou trať zajel v čase 1 hodina, 24 minut a 31 vteřin.

Hasičský festiválek podpoří rodinu zesnulého hasiče

Solec - Celý svůj život pomáhal ostatním, vždy byl připraven chránit nejen majetek, ale především lidské životy. Luděk Vodolan z Jiviny býval policistou, poté působil dvanáct let jako profesionální hasič. Bohužel osud k němu i jeho blízkým byl krutý. Život se jemu i jeho rodině otočil vzhůru nohama na konci roku 2016, kdy byla mladému muži diagnostikována rakovina. I když statečně bojoval, tuhle bitvu vyhrát nedokázal. V lednu letošního roku zákeřné nemoci velitel družstva HZS Mladá Boleslav podlehl ve věku pouhých třiceti osmi let. Zanechal po sobě manželku a malého syna.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies