VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Parkovací systém rozdělí Boleslav. Už v létě!

Mladá Boleslav – Doprava v klidu, tak zní název projektu, na němž v Mladé Boleslavi pracují odborníci už mnoho let. Aktuálně je systém, který má řešit problémy s parkováním, těsně před spuštěním.

12.1.2017 1
SDÍLEJ:

Parkování Boleslav - ilustrační fotoFoto: Deník / Ladislav Mareš

Parkování je v Mladé Boleslavi jedním z největších problémů, s nimiž se automobily zahlcené město potýká.

Rozdělení města na zóny, parkovací karty, parkovací automaty a moderní systém kontroly by měl situaci alespoň trochu vylepšit.

„Po deseti letech práce na nejrůznějších variantách se nyní nacházíme těsně před dokončením a realizací. Čerpali jsme inspiraci z ostatních měst, kde už nějakým způsobem regulované parkování mají, a snažili se přizpůsobit to našim podmínkám. Parkování je živý organismus, mění se a vyvíjí," vysvětluje šéf boleslavského odboru dopravy Josef Macoun.

Ve městě tak vznikne několik zón s různými parkovacími režimy podle toho, jak je která lokalita vytížená a pro parkující řidiče atraktivní.

„Principem je ochránit především rezidenty, tedy obyvatele Mladé Boleslavi, a potom podnikatele, kteří na území města mají sídla firem a provozovny. Slibujeme si od toho, že z ulic zmizí třeba auta agenturních pracovníků, kteří tu vůz odstaví často na řadu týdnů," uvedl náměstek primátora Jiří Bouška.

Podle něj je reálné, že nový parkovací systém bude v Mladé Boleslavi zaveden o letních prázdninách, tedy v polovině letošního roku.

Aby člověk získal parkovací kartu (uvažuje se i o tom, že by na rodinu mohly být karty dvě), musí splňovat dvě podmínky: být obyvatelem města nebo zde mít přechodný pobyt – nikoliv však na ubytovně – a zároveň mít právní vztah k vozidlu, na které bude parkovací karta vydaná.

Ředitel Městských parkovacích domů Mladá Boleslav Jan Nejman vysvětlil, že kromě uvolnění ulic a ochrany rezidentů si od nového systému slibují také konec takzvané parkovací turistiky, kdy je podle odborníků řidič při hledání volného místa v největším stresu. Největším problémem jsou samozřejmě zaměstnanci Škodovky, kteří do města dojíždějí a z nějakých důvodů nevyužívají parkoviště automobilky.

ZÓNY

Co to bude znamenat v praxi? Ve městě vznikne několik typů zón. První je dělená, kde jsou vyhrazená místa pro abonenty a rezidenty (tedy obyvatele a podnikatele) a jiná místa pro návštěvníky, kteří za parkování zaplatí.

„Tento systém už několik let funguje v centru a historickém jádru města, a měnit se tu nebude, alespoň prozatím," podotkl Jan Nejman.

V některých čtvrtích vzniknou takzvané rezidentní zóny, a parkovat zde budou pouze lidé s platnými kartami, tedy obyvatelé lokality.

V plánu jsou ale i smíšené zóny, na nichž stejná místa mohou využívat návštěvníci, abonenti i rezidenti, platí tu tedy jak karty, tak parkovací lístky.
Na většině území budou parkovací automaty v provozu pouze přes den od pondělí do pátku, případně v sobotu dopoledne.

„Celý systém bude variabilní a určitě se bude vyvíjet, není to žádné dogma," upozornil Jan Nejman.

Samozřejmě to s sebou nese i nutnost vybudovat další parkovací místa, která by mohli využívat především návštěvníci.

V Boleslavi v tuto chvíli plánují postavit tři nové parkovací domy, na místě bývalého Dallasu, u fotbalového stadionu a na náměstí Republiky, kde by měl být parkovací dům pod zemí a jeho vznik je spojen s revitalizací plochy v horní části náměstí.

Další parkovací dům plánuje Klaudiánova nemocnice, Škodovka jeden otevřela minulý týden.

CHYTRÉ MĚSTO

Zajímavý je i plán na kontrolu parkování. Vzhledem k rozlehlosti by nebylo v silách městské policie obsáhnout celé město.


Kontrola bude založena na monitorování registračních značek aut. „Informace o jednotlivých espézetkách se budou sbíhat u operátora, platit to bude i pro návštěvníky," vysvětlil ředitel Parkovacích domů. Vše včetně prodlužování parkování či povolení k němu se bude odehrávat elektronicky.

„Předpokládáme, že budeme využívat monitorovací vůz s kamerami, který bude jezdit ulicemi města a snímat espézetky. Vůz monitoruje i dopravní značení a další věci," upřesnil.

To je přesně v duchu filozofie smart cities, tedy chytré město, kde je možné prostřednictvím různých aplikací nejen koupit parkovací lístek, ale třeba najít i volné místo. "Ty možnosti jsou dnes skutečně obrovské a stále se to vyvíjí," vysvětluje náměstek Bouška.

Momentálně vše pokročilo natolik, že město vypsalo výběrové řízení na dodavatele parkovacích automatů. „Bohužel ho musíme opakovat, přihlásila se jen jedna firma, a ta navíc naše podmínky ani nesplnila," dodal Jiří Bouška.

Autor: Šárka Charousková

12.1.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
5

Klíšťata se probudila. Je nejvyšší čas na očkování

Neobvyklou podívanou zažili úterní deváté večerní obyvatelé Mnichova Hradiště a obcí, které leží na komunikaci ve směru na Kuřivody. Právě po této trase jel nadměrný náklad.

Nadměrný náklad bojoval se zatáčkami, vypnout se muselo i osvětlení a rozhlas

AKTUALIZOVÁNO

Mají autobusáci důvod ke stávce? Rozhodnou se sami

Střední Čechy – Dostaneme se za týden do svého cíle? Tuhle otázku si nyní kladnou lidé dojíždějící veřejnou dopravou do škol, do zaměstnání – či třeba k lékaři. Na protest proti nízkým mzdám řidičů autobusů vyhlásilo předsednictvo Odborového svazu dopravy celostátní stávku. Den D? Čtvrtek 6. dubna. Hodina H? 0:00–24.00. Po celý den; od půlnoci do půlnoci.

KRIMI MIX: Žena si ustlala na lavičce

Mladá Boleslav - Když si někdo odpoledne lehne na lavičku v centru města, je to přinejmenším podezřelé. Pracovník kamerového systému městské policie, který na obrazovce spatřil na lavičce na Třídě Václava Klementa ležící nehybnou ženu, proto okamžitě poslal na místo hlídku. Ta zjistila, že se vlastně nic neděje. „Žena si na lavičce chtěla pouze odpočinout, neměla žádnou indispozici," vysvětli ředitel mladoboleslavských strážníků Tomáš Kypta.

Škoda Vision E: Automobilka ukázala budoucnost elektrického pohonu

Budoucnost je v pohonu na elektrický proud, je přesvědčená automobilka Škoda Auto. Na autosalonu v Šanghaji tak v druhé polovině dubna představí atraktivní studii Škoda Vision E, pětidvéřové SUV kupé, které čistě na elektřinu ujede 500 kilometrů. Automobilka studií naznačuje cestu, po které se hodlá v příštích letech vydat.

AUTOMIX.CZ

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Tu a tam se na aukčních portálech objeví něco opravdu speciálního. Jako třeba československá Tatra 613, která sloužila sovětské tajné službě KGB. Zvláštní také je, že je na prodej ve Spojených státech amerických.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies