Na zastávce Bakov nad Jizerou – město se tísní několik stovek lidí. Je slunečné sobotní dopoledne a tolik lidí tu na vlak nejspíš nečekalo už roky.

Jenže dnes to není nějaký obyčejný vlak, při příležitosti stopadesátých narozenin kralupsko – turnovské trati sem přijede protokolární vlak, tažený historickou parní lokomotivou.

Přestože na Mladoboleslavsku dnes většina lidí preferuje automobilovou dopravu, vznik této trati měl pro region ve své době velký význam.

I proto si sem dnes lidé přišli tuto událost připomenout, a starosta města Radim Šimáně dokonce odhalil na budově zastávky pamětní desku.

„Naše město je se železnicí neodmyslitelně spjaté, koneckonců vlak projíždí jeho centrem. Je dobré mít na paměti, že ve své době to byl skutečně revoluční počin, zavést sem železnici," řekl při této příležitosti starosta.

Po celý víkend tak jezdily historické vlaky na zmíněné trase, a lidé mohli zahlédnout opravdové unikáty – parní soupravy v čele s velkými i malými lokomotivami. Mezi nimi byly dvě „šlechtičny", turnovský „kafemlejnek", „čtyřkolák", který si zahrál v seriálu 30 případů majora Zemana a malá posunovací lokomotiva „béeSka".

Ještě než ale na bakovském nádraží protokolární vlak zastavil, přítomným milovníkům železnice něco z její historie přiblížil odborník na slovo vzatý, Pavel Záleský.

„Tato trať vyrostla na svou dobu neuvěřitelným tempem, osm tisíc dělníků propojilo těch osmdesát sedm kilometrů zhruba za 17 měsíců. První vlak tady zastavil v 15. října 1865 zhruba v půl jedenácté dopoledne, a souprava měla 17 vozů, které byly ovšem kratší, než jak je známe dnes," vypráví.

V současné době si asi nedovedeme představit, že by se ve vlacích netopilo, ovšem tehdy to samozřejmost nebyla. „Vlaky měly přenosná topidla, která se vyměňovala v takzvaných vyhřívacích stanicích, a zřízenci se u toho pěkně nadřeli," říká Pavel Záleský.

Marně byste tu hledali i záchod, takzvané toaletní vozy byly zavedeny až o několik let později, a ani to nebyla velká výhra, protože tam cestující jednou nastoupil, musel ve voze vydržet až do následující zastávky.

A přestože dnešní vlaky jsou svými parametry i rychlostí úplně někde jinde, jistou paralelu s našimi předky Pavel Záleský objevil. „Stavbu trati sice dělníci zahájili v červenci, nicméně poslední stavební povolení dostali až následující rok březnu. Takže stavěli tak trošku načerno," dodává se smíchem.