VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové výjezdové stanoviště záchranky je potřeba

Mladá Boleslav - Rozhovor s primářem Záchranné služby v Mladé Boleslavi Jaroslavem Ďurčovičem.

13.3.2010
SDÍLEJ:

Primář Záchranné služby v Mladé Boleslavi Jaroslav Ďurčovič.Foto: Deník/Tomáš Ježek

Posádky mladoboleslavské záchranné služby zažily před pár týdny dva nepříjemné útoky. Jednou byl pacient přespříliš agresivní, v tom druhém případě vytáhl pacient přímo v sanitce na záchranáře pistoli. Nejen o tom jsme si povídali s primářem Záchranné služby v Mladé Boleslavi Jaroslavem Ďurčovičem.

Můžeme říct, zda je to na denním pořádku, nebo šlo jen o výjimečné případy?
Jsou to jednoznačně výjimečné případy. Není to naštěstí nic, co by bylo časté a co by naše posádky citelně nebo významně zatěžovalo. Navíc spolupráce s policií je v tom směru velice dobrá, a to jak se státní, tak i městskou. Na to si v žádném případě stěžovat nemůžeme! Policisté sice mají omezené počty hlídek, takže se občas stane, že na ně čekáme delší dobu, ale opakovaně se nám stalo, že jsme někde stáli, čekali a kolem projíždějící hlídka státní policie zastavila a zeptala se, zda něco nepotřebujeme. Výborná je spolupráce také s Městskou policií v Mladé Boleslavi.

MUDr. Jaroslav Ďurčovič
primář Záchranné služby v Mladé Boleslavi
Narozen: 1968
Vzdělání: 3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Na Záchranné službě v Mladé Boleslavi pracuje na trvalý úvazek od roku 2005. Předtím pracoval na ARO Klaudiánovy nemocnice.

Je něco, co během výjezdu trápí záchranáře?
Abych řekl pravdu, tak nás, co sedíme vpředu v sanitce, trápí arogance řidičů. Ta je jednoznačně na prvním místě!

Co dělají nejhoršího?
Jsou neukáznění. Pro auto, které houká a bliká, platí stejná pravidla silničního provozu jako pro každého jiného účastníka. Ovšem stane se, že jedno auto zastaví u kraje vozovky, protože nás vidí a slyší, avšak další auto ho začne předjíždět a zablokuje nám cestu. Stalo se nám minulý rok; jeli jsme směrem na Jičín. Od Jičína jel kamion a odbočoval doleva do Řepova. Odbočil těsně před námi a celým kamionem zablokoval cestu. Přitom jsme jeli se zapnutými majáky a sirénou, navíc na zelenou! Zastavili jsme zhruba dva metry před ním!

Co byste v tu chvíli nejraději udělal takovému řidiči?
Je to hrozně individuální. Když tyhle řidiče vidím… Nevím, vůbec nic mě nenapadá, co by se s tím dalo udělat. Nicméně takového řidiče, který to úmyslně před vámi takto „zahamtne“ i přesto, že vás vidí přímo před sebou, bych poslal, ať si znovu zaplatí autoškolu. Dá se pochopit, že nás řidič neslyší, protože třeba telefonuje nebo má hlasitě puštěné rádio, ale když to udělá schválně? Tak to rozhodně ne!

Myslíte, že je problém v autoškole?
Ne, to si nemyslím! To je v povaze řidičů. Jestli si myslí, že to stihnou, nebo v případě náklaďáků, že jsou silnější, což v tu chvíli samozřejmě jsou… Nevím.

Vy osobně jste někdy havaroval se sanitkou?
V roce 2000 jsem na vlastní kůži zažil poměrně ošklivou nehodu sanitky záchranné služby v Luštěnicích. V tom autě jsem tehdy seděl. Odnesl jsem to velkou jizvou na paži a týdenní pracovní neschopností. Bylo to vinou řidiče, protože bylo mokro, aquaplanink, auto se rozhoupalo, roztočilo a už to bylo. Řidič ale dělal, co mohl, jeli jsme tenkrát k dusícímu se alergikovi.

Vraťme se ale k útokům. Kteří pacienti vám nejvíce komplikují práci?
Zcela jednoznačně opilci. Je jich hodně. V první řadě to záchranku blokuje. Málokdy se stane, že vezeme opilého, který znečistí sanitku, pozvrací se, takže po vrácení se zpět na základnu je nutné interiér sanitky pracně uklízet. To je opravdu výjimečné. Spíše se jedná o to, že jedeme někam jenom proto, že člověk je opilý, ustlal si venku a policie není schopná ho v tu chvíli rozchodit, protože toho má v sobě hodně. Nejednou se stalo, že bychom byli v té chvíli zapotřebí někde jinde, kde šlo třeba o závažné poranění s krvácením.

Dokáží lidé na ulici rozpoznat, jak člověk na tom po zdravotní stránce je?
Většinou se lidé podívají, co mu je, snaží se podat další upřesňující informace, ale řekl bych, že tak čtvrtina lidí, když vidí někoho na ulici ležet, tak ho obejde a když je ve vedlejší ulici, tak zavolají, že tam někdo leží s tím, že jeli kolem, nepodívali se a tak podobně. To se bohužel stává.

Když se teď podíváme na dopravní nehody. Jak tam dokáží lidé poskytnout první pomoc? Používají autolékárničku?
Vyndanou lékárničku u dopravní nehody jsem ještě nikdy neviděl, a to jezdím záchranku od roku 1995. Nechci ale lidem křivdit! Většina dopravních nehod je taková, že pacient je v takovém stavu, kdy by mu laik s lékárničkou stejně nepomohl, nebo to jsou naopak jen drobná zranění. Například krvácení, které ošetříte třeba kapesníkem. Takové případy, že by zraněnému člověku někdo fačoval ucho nebo hlavu, jsou opravdu vzácné. Když to ale tak vezmeme, výjezdové stanoviště záchranné služby v Mladé Boleslavi je uprostřed okresu, takže na devadesát devět procent jsme na místě do patnácti minut. Navíc lidé u nehody jsou mnohdy v takovém šoku, že než se uklidní, tak už tam jsme.

Nicméně i přesto, že výjezdové stanoviště je prakticky uprostřed okresu, se uvažuje o tom, že by se ještě výjezdová stanoviště rozšířila.
Středočeská záchranná služba zavádí na Benešovsku a Kolínsku systém rendez-vous, kdy jezdí lékař malým vozem a záchranáři vozem velkým. To se bude týkat i Mladoboleslavska. V uvažování je výjezdové stanoviště v Benátkách nad Jizerou a v Mnichově Hradišti. Rozhodnutí o zřízení nového výjezdového stanoviště je na vedení Středočeské záchranné služby. Představa je taková, že by určitě bylo stanoviště v Mnichově Hradišti, typu RZP (rychlé zdravotnické pomoci – posádka tvořená řidičem-záchranářem a zdravotní sestrou, pozn. red.) a dvě posádky s lékařem by byly v Mladé Boleslavi. Právě díky tomu, že je to uprostřed okresu.

Myslíte, že je to potřeba?
Myslím, že ano. Hlavně pro lokality na sever od Mnichova Hradiště. Tam i v létě máme dojezdové časy nad patnáct minut, nemluvě o tom, že je to velmi rekreačně vytížená oblast. Když napadne sníh, tak tam jedeme i 25 minut.

Působil vám letos sníh problémy při výjezdech?
Ten nám to komplikuje vždy, znamená prodloužení dojezdových časů. Ale zajímavé je, že ve srovnání s minulými roky ubylo dopravních nehod, ke kterým záchranná služba vyjížděla.

Máte vysvětlení?
Asi byly tak tuhé mrazy, že lidi raději vůbec nejezdili.

Myslíte, že bude klid na silnicích i v létě?
Tak to klid určitě nebude, protože motorkáři vytáhnou své stroje a všichni víme, k čemu to povede. Po silnicích se budou prohánět dárci orgánů!

Co nejčastěji během výjezdů ošetřujete?
Nejčastěji to jsou interní záležitosti, to znamená věci týkající se vnitřních chorob. Většinou různé projevy srdečního selhání, ischemické choroby srdeční, bolesti na hrudi, dušnost. Právě dušnost je snad nejčastěji důvodem k výjezdu u dospělých lidí. U dětí pak křeče v souvislosti s horečkami a stavy dušnosti při infekčních onemocněních hrtanu.

Jakými vozy jezdíte a kolik měsíčně najezdíte kilometrů?
Máme zde tři sanitky: Volkswagen T5 nonstop v provozu a dva mercedesy. Jeden je zde jako náhradní vůz; kdyby se nějaký rozbil, tak abychom měli okamžitou náhradu. Druhý mercedes zde máme na plánované převozy pacientů z nemocnice. Poslední novou sanitku jsme dostali minulý rok, to byl právě Volkswagen T5. Všechny to jsou čtyřkolky, což je velice znát na jízdních vlastnostech. Jezdí se s nimi lépe než s mercedesy. Mají klimatizovaný prostor pro pacienta, což v létě opravdu velice oceňujeme. Jediné, co je u nových aut nevýhoda, je to, že pacientský prostor v zadní části auta je menší. Co se týká poruchovosti, tak ta je minimální ve smyslu, že se rozbil maják, utrhlo se zrcátko, ale že by to byla například prasklá hlava motoru, to opravdu ne! Měsíčně jeden vůz najede přibližně pět tisíc kilometrů.

Autor: Tomáš Ježek

13.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Horolezec Petr Mašek pod Čo Oju
10

Petr Mašek míří na skály, chystá se na Dhaulágiri

Mladá Boleslav byla pátou zastávkou hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové při její „tour“ za občany – před tím debatovala s příchozími v Kolíně, Slaném, Rakovníku a Mělníku.
2

Hejtmanka čekala na déšť před muzeem

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

AKTUALIZOVÁNO

Uprchlý vězeň se sám přihlásil

Milovice, Jiřice – Policisté zadrželi vězně, který v úterý 15. srpna opustil volné pracoviště v areálu zábavního parku Mirákulum v Milovicích.

KRÁTCE: Pivo poteče proudem

Boleslavsko - Přinášíme vám přehled kulturních událostí v regionu.

Lamy se do zámeckého parku stěhovat nebudou

Benátky nad Jizerou – Dolní zámecký park čeká v letošním roce revitalizace, která by měla začít hned po prázdninách. Nejvíce očekávanou změnou je zookoutek, ve kterém měly podle původního záměru být i lamy. Park se však jejich domovem nestane. Potvrdil to starosta Jaroslav Král.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení