Faktury na statisíce korun po splatnosti. I tak hospodařila městská společnost Dopravní podnik Mladá Boleslav (DP). Špatný stav firmy vyústil v odvolání jednatele společnosti Milana Konopky, o kterém jako první informoval náš Deník.

„Jsou tam faktury po splatnosti v řádu 700 až 800 tisíc korun. Jinak ostatní faktury jsou v pořádku ve splatnosti, takže dluhy jsou malé. Pokud si vezmeme, že obrat tohoto podniku je 60 milionů ročně, tak je to málo, navíc v dnešní době finanční krize je málo podniků, které nemají faktury po splatnosti. Setkáváme se s tím například u BK Mladá Boleslav, kde se také velmi intenzivně řeší jejich finanční situace,“ řekl Nwelati.

Dluhy jsou vyšší

Dopravní podnik není v dobrém ekonomickém stavu, potvrdil na dotaz reportérů Boleslavského deníku Nwelati.

„To byl také jeden z důvodů odvolání pana Konopky, protože pokud je nějaký podnik ve stavu, který není úplně ideální, tak by ten jednatel měl sám od sebe informovat město, a ne až bude vyzván, nebo až se blíží velký problém,“ řekl Deníku primátor.

Podle odvolaného jednatele Milana Konopky ale mohou být dluhy DP mnohem vyšší. „V tuto chvíli nedokážu říci, jaký ten dluh bude, protože se zpracovává účetnictví, ale asi bude vyšší,“ řekl Deníku Konopka.

Výrazná ztráta vznikla zejména zavedením dopravy pro školáky a seniory nad 70 let zdarma. Rozdílem hospodaření v předchozích letech se podle Konopky zjistilo, že jen vloni jízdné zdarma vyšlo podnik na 4,2 milionu korun. Větší polovinu dluhu z toho pokryla dotace od města, tedy z peněz daňových poplatníků.

„Zbytek jsme měli hradit z vlastních příjmů firmy,“ uvedl bývalý manažer s tím, že nedokázal říci, jestli se podařilo dluh pokrýt.

Nwelati se včera ostře ohradil proti podezření, že nový jednatel DP Marek Džuvarovský, jehož v minulých dnech do funkce dosadila rada města, byl vybrán jen proto, že je zastupitelem za „vládní“ ODS.

Džuvarovský má podle něj zkušenosti například z funkce finančního náměstka u velké zahraniční firmy s ročním obratem ve výši několik miliard korun. Několik posledních měsíců působil ve funkci technického náměstka v Klaudiánově nemocnici. I zde podle názoru primátora, který v té době zastával také post předsedy dozorčí rady nemocnice, dostatečně prokázal své schopnosti řídícího pracovníka.

„Vedení radnice v žádném případě nepostupuje při obsazování funkcí ve společnostech podle politické příslušnosti. Informace o tom, že jde o politické rozhodnutí, se objevila v médiích již v době, kdy jsme jmenovali pana Konopku do vedení podniku. A sami vidíte, že když to nezvládl, byl odvolán a byl pověřen řízením podniku někdo jiný,“ řekl primátor.

Nový systém nezvládl, padl

Podle primátora se pod vedením Milana Konopky nepodařilo zlepšit kvalitu služeb, špatný stav autobusových zastávek, ani výrazně zefektivnit a zvýšit kvalitu přepravy v městské hromadné dopravě. Primátor upozornil, že změna byla s bývalým jednatelem předem projednána.

„Pan bývalý jednatel také uznal, že nesplnil všechny úkoly, které měl, a z tohoto důvodu jsme se rozešli v dobrém,“ uvedl primátor Nwelati. Konopka zůstává zaměstnancem podniku a nový manažer s ním počítá do funkce hlavního dispečera.

Opozice ovšem důvod odvolání manažera, kterého na tuto pozici dosadila vloni vládnoucí koalice, nechápe. „Je zřejmé, že pan Konopka nebyl zodpovědný za situaci Dopravního podniku, ale že k řadě destruktivních kroků byl dotlačen vedením města, respektive panem primátorem. Chápu, že nedokázal čelit těmto tlakům a teď byl za to navíc odvolán. Není to v pořádku, zdá se mi to podezřelé,“ řekl Deníku opoziční zastupitel Milan Pišinger (ČSSD).

Konopka pro Deník: Je mi to líto!

Obvinění se příliš nelíbí ani samotnému Konopkovi. „Mě bylo pouze vytčeno, že jsem nedokázal lépe jednat s médii, s veřejností. Jinak celý systém pokračuje dál, takže nevím, co je špatně. Je mi to líto, protože jsem chtěl dělat dopravu a svoji práci jsem dělal svědomitě,“ řekl Konopka.