K ustanovení výboru, v němž mají své zástupce politické strany zasedající v městském zastupitelstvu, automobilka i okresní hospodářská komora, došlo letos v lednu v souvislosti s ledovými vztahy mezi Škodou a magistrátem. Ty způsobilo nečekané a skokové navýšení daně z nemovitosti v roce 2015.

Město tehdy sice získalo do rozpočtu meziročně asi 60 milionů navíc (44 milionů korun jen od Škody), podnikatele však rozhodnutí rozzlobilo a Škoda dokonce zvažovala, zda pokračovat v podpoře některých oblastí veřejného života. Vloni tak bylo dosaženo kompromisu. Koeficient pro výpočet daně se snížil a část peněz vybraných navíc se město zavázalo využít v oblastech, které určí právě jednání ve výboru.

Čtěte také: Velké šachy na hradě nekončí u ředitele muzea

Středeční podpis smlouvy tuto nově nastartovanou spolupráci potvrdil.

Zhruba 30 milionů si vyžádá rozšíření čejetického hřbitova, čímž budou pro město zajištěny pohřbívací kapacity. Náklady na rekultivaci prostoru za plotem automobilky od sjezdu na kosmonoskou průmyslovou zónu až po sjezd na Jičínskou ulici budou činit zhruba 20 milionů. Část peněz bude využita na výstavbu cyklistické stezky vedoucí kolem fabriky a na vybudování protipovodňového hrazení. Co se týká dopravní infrastruktury, rozšířena bude třeba křižovatka u Bondy centra, kde bude vybudován odbočovací pruh směrem k tangentě, křižovatka třídy Václava Klementa a Husovy ulice bude světelná.

K projednání byla připravena i čtvrtá smlouva týkající se krytého bazénu v sokolovně a jeho provozu, ta však podepsána zatím nebyla.

„Jsou to projekty, které bychom stejně museli realizovat. Ve spolupráci se Škodou Auto to však nepochybně bude jednodušší," říká primátor Raduan Nwelati, který je přesvědčen, že spolupráce do budoucna bude pokračovat memorandem o dlouhodobé spolupráci. Primátor mezi řečí rovněž poznamenal, že opětovné navázání přátelských vztahů má souvislost s personální změnou v čele představenstva automobilky.

Čtěte také: Konečně! V autobusech se cestující obejdou bez drobných