Zatímco první týdny kolektivního vyjednávání mezi automobilkou Škoda Auto a zástupci odborů probíhaly bez větší pozornosti zaměstnanců, od pondělí 4. února sleduje každou zprávu, která se od jednacího stolu dostane ven, i veřejnost. Nejde totiž o nic menšího než o výši mezd. Na jakém růstu se letos obě strany po sérii tanečků dohodnou? A hrozí, že odboráři opět vyjdou do ulic?
Obě strany mají víc než pádné argumenty, jimiž mohou svá stanoviska podpořit. Automobilka výrazný růst tarifů odmítá. Potýká se s dopady skandálu koncernu Volkswagen způsobeného provalením falšování výsledků emisních testů i s důsledky skokového zvýšení daně z nemovitosti v Mladé Boleslavi, jež jí bude letos stát o 44 milionů korun víc. Navíc v letošním roce opět značné sumy investuje do rozvoje závodů. To odborová organizace sice chápe, nechápe však, proč by následky měli pocítit zaměstnanci, kteří odvádějí stále stejně kvalitní práci.
Odbory 1. února společnosti předali mzdový návrh, jenž vedení automobilky označilo za nereálný. V reakci na to automobilka v rámci zatím posledního kola vyjednávání představila plán mzdového výhledu na roky 2016–2018. Ten odmítly zase odbory.
„Překvapuje nás, že firma v dobách rekordních prodejů i rekordního nasazení zaměstnanců reaguje na požadavky zástupců zaměstnanců takovýmto způsobem. O naše požadavky jsme připraveni říci si všemi prostředky," řekl Lukáš Jindra, předseda DO 32 v lakovně, odborářskému týdeníku Škodovácký odborář.
Po loňském pochodu před Petagon a demonstraci jednoty mají odbory jistotu, že jsou schopny svou základnu v boji za společnou věc úspěšně mobilizovat. Přesto Jaroslav Povšík, předseda odborů KOVO MB připomíná, že v první řadě se bude jednat u stolu.
Platnost kolektivní smlouvy, která garantuje výsledky loňských jednání (mimo jiné růst mezd o 3,5 procenta), končí 31. března. Odbory však již avizovaly, že před vyřešením otázky růstu mezd nehodlají probírat jiná témata.
Zatímco v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách se na výsledky jednání napjatě očekává, v Nošovicích, kde sídlí závod automobilky Hyundai, už mají o podobě kolektivní smlouvy jasno. Základní mzdy tu porostou o 3,85 procenta. Ze srovnání průměrných mezd v českých automobilkách však stále Škoda vychází nejlépe. Průměrná dělnická mzda tu činí asi 34 tisíc korun. V Nošovicích to vloni bylo 33 tisíc korun, v kopřivnické Tatře 30 tisíc a v kolínské TPCA 30 600 korun.
Nepřehlédněte:
Bytová družstva se ocitla v pasti. Neplatiče již nemohou vyhoditKolektivní vyjednávání se opět zaseklo na růstu tarifů
Mladá Boleslav - Více za kvalitně odvedenou práci, nebo méně kvůli skandálu a dani z nemovitosti?
Odboráři Škoda Auto. Ilustrační foto
|
Foto: Deník / Šárka Charousková