Je šest hodin ráno, sobota 24. září, a za tři hodiny odstartuje první posádka účastnící se 35. ročník tradičního závodu spotřeby. Sedám do Škoda Fabie Combi vybavené motorem 1.2 TSI o výkonu 66 kW, kterou Boleslavskému deníku automobilka k účasti v soutěži zapůjčila, a vydávám se na cestu. Mým cílem však zatím není servisní centrum v Kosmonosích, odkud se bude startovat, mým cílem je z poloviny prázdná nádrž.

Člověk, který dostane k dispozici pěkný nový vůz s plnou nádrží, si většinou mne ruce. Tentokrát však zhruba 20 nadbytečných litrů benzínu představovalo překážku kvůli co nejpřesnějšímu měření spotřebovaného paliva je třeba před technickou přejímkou polovinu nádrže vyprázdnit a hadičkou vstrčenou do nádrže už to v případě moderních vozů zkrátka nejde. Cesta do Prahy a zpět se zařazeným nižším rychlostním stupněm však pěkně ubíhala a díky přísně neekonomickému způsobu jízdy brzda-plyn zmizelo za hodinku a půl i dost paliva.

Po setkání s navigátorem a bývalým redaktorem Boleslavského deníku Ladislavem Marešem zkoušíme v půl osmé absolvovat přejímku. Paliva je však stále o pět litrů více, než je třeba. Řítíme se tedy ještě na malý výlet do Turnova. Pak už je vše v pořádku a jsme odbaveni.

Na startu je tentokrát 46 posádek a na parkovišti je vidět jak vozy, které mají za sebou teprve jeden či dva tisíce kilometrů, tak automobily brázdící silnice už od roku 2000. Navigátoři přebírají itineráře a po úvodní rozpravě, kterou řídí jako obvykle otec a hlavní pořadatel závodu Josef Pálka, se závodníci rozcházejí, lepí na zadní nárazníky samolepky „Jedu soutěž spotřeby", aby se vyhnuli troubení a popohánění ze strany rychlejších účastníků silničního provozu, a protahují se. Čeká je 323 kilometrů a cesta přes Nymburk, Kutnou Horu, Přelouč, Hradec Králové a Trutnov do Vrchlabí a odtud po obědě v druhé etapě Semily, Jičín, Kopidlno, Dolní Bousov, Mnichovo Hradiště a návrat do Kosmonos.

S kolegou Marešem máme auto od rána ještě pořád lehce zahřáté a během chvíle stahujeme průměrnou spotřebu na 3,9 litru na 100 kilometrů oproti normovaným 4,7 litrům. Za Hradcem však začíná stoupání a v Trutnově už propadáme skepsi. Spotřeba stoupla na 4,2 a my víme, že v této fázi závodu už není vůbec snadné stlačit ji. Navíc nás i přes bohatší časovou dotaci na celý závod (organizátoři nám věnovali na projetí 370 minut čistého času, aby nám kompenzovali několik úseků řízených kyvadlově semafory) začíná tlačit čas.

Po pauze na svíčkovou ve škodováckém závodě ve Vrchlabí viditelně znervózníme. Máme dojem, že svíčkovou do nádrže dostal snad i náš vůz. Cestou z hor do nížiny se však podle palubního počítače zlepšuje alespoň průměrná rychlost na 53 kilometrů v hodině.

Nahoře na kosmonoském kopci u zahradnictví Hypša vypínáme motor a zadarmo projíždíme i letným cílem u servisního centra.

A je to tady! První výsledky. Na triumf to letos opět nevypadá, ostudu jsme si však neuřízli. S číslem 29 a výslednou spotřebou 4,2 litru jsme obsadili 29. příčku. Jak nám však prozradil Martin Kadlec, jeden z organizátorů, s průměrnou rychlostí 58 km/h jsme byli zdaleka nejrychlejší ze všech letošních jezdců!

Loňský triumf zopakovali manželé Horníčkovi z Rychnova nad Kněžnou a jejich Citigo (spotřeba 3 litry na 100 km), druzí se umístili manželé Honzejkovi ze Semčic rovněž se Citigem (stejná spotřeba) a třetí profesionální úsporní jezdci Marek Tomíšek a David Kazda s Octavií Combi 1.9 TDI z roku 2006. Sláva vítězům, čest poraženým, díky organizátorům a gratulace posádce První boleslavské TV Bohumilu Horáčkovi a Janu Šedinovi, kteří Boleslavský deník tentokrát drbli a mezi novináři obsadili třetí místo.