Dědeček, Samotář, Transport smrti či Za perlou Toskánska. To jsou názvy některých snímků, s nimiž se jejich autoři přihlásili do třiapadesátého ročníku festivalu Benátky filmových amatérů.

Celkem se sešlo čtyřicet tři snímků, z nichž předvýběrová komise poslala do další části soutěže čtyřiadvacet. Ty návštěvníci uvidí od pátku do soboty v Kulturně vzdělávacím centrum Záložna. Tři nejlepší tvůrci si odnesou Benáteckého Oskara, jehož autorkou je Jana Rejzlová z Keramického ateliéru U Matouše. Uděluje se i cena města a cena od sponzorů. Délka snímků je různá. Nejkratší je pětiminutový, nejdelší má přes půl minuty.

„Členové komise hodnotili nejen obsah, ale i formu filmu, to znamená zvolené téma, jeho závažnost, objevnost, originalitu a zaměření," vysvětlila Dana Drábková, ředitelka jedné z nejstarších přehlídek tvůrců neprofesionálních filmů, do níž se zapojují amatéři z Čech, Slovenska, ale také Německa či Velké Británie.

Dokumentaristé

Dokumentaristé se zaměřují většinou na osobnosti, které znají ze svého okolí. Mohou jimi být malíři, sochaři, sportovci či literáti. Časté jsou také reportáže z významných událostí a cestopisy. „V nich se sleduje, zda to není jen povrchní pohled na zemi, kterou navštívili, ale jestli je ze snímku patrné, jak v ní lidé žijí a čím se zabývají," sdělil Emil Pražan, člen poroty a rozborář benáteckého festivalu.

Poznamenal, že komise obvykle pozná, jestli filmař pracoval s literární přípravou či scénářem a neunikne mu ani to, jak obratně si počínal v dramaturgii a režii.

A kdo letos bude hodnotit soutěžní snímky? Jsou to odborníci na slovo vzatí. Lidé, kteří se orientují ve filmu, v televizi a mají zkušenosti s posuzováním filmařských amatérských prací. V porotě zasedne Miroslav Tuščák, dramaturg, scénárista a poradce v NIPOS-APARTMA a František Nejedlý, filmový historik. Předsedkyní se stala režisérka Simona Oktábcová. Úplně poprvé se na festivalu objeví rozborový seminář, který povede Emil Pražan.