VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Skutečná historie českých dálnic se začala psát před 50 lety

Střední Čechy – Rovných padesát let uplynulo od chvíle, kdy týmy stavbařů začaly budovat nejstarší českou dálnici D1. V září roku 1967 odstartovala výstavba páteřní komunikace tehdejšího Československa, jejíž první úsek Praha–Mirošovice (21,3 km) byl dokončen o čtyři roky později.

12.9.2017
SDÍLEJ:

Kolona na dálnici D1. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Na slávu, která 12. července 1971 provázela jeho otevření, si mnozí pamětnici ještě možná vzpomenou. A zcela jistě si vybaví jeho podobu – na rozdíl od současnosti měla tato dálnice v obou směrech jen dva jízdní pruhy. Do podoby, jak ji zde známe dnes, se rozrostla v letech 1996–1999. Kvůli velké vytíženosti byly tehdy dobudovány ještě dva pruhy v modelu 3+3.

Dálnice se postupně prodlužovala – a trvá to dosud. Souvislého dálničního spojení mezi Prahou a Brnem se motoristé dočkali v roce 1980 (když velkým mezníkem se stalo také otevření 54kilometrového úseku Mirošovice–Hořice v roce 1977); pak se pracovní ruch přenesl pouze na Moravu. Aktuálně se staví 14kilometrový úsek Přerov–Lipník nad Bečvou, kde má být hotovo v příštím roce – a v roce 2018 také bude zahájeno budování posledních 10 km v úseku Říkovice–Přerov. Po dokončení se délka D1 rozroste na 377 km, které umožní dojet po dálnici z Prahy až na polskou A1. Mezitím se ale ve staveniště postupně mění i již používané úseky, které procházejí rozsáhlou modernizací (což se neobejde bez dopravních komplikací, často ani bez emocí – a bohužel ani bez nehod).

Významný vliv na provoz na D1 by měly mít i další chystané velké dopravní stavby. „Ulevit“ jí má nejen přivedení dálnice D3 až k Praze, ale do budoucna také výstavba dálnice D35 v úseku Hradec Králové–Mohelnice. Ta by pak společně s dálnicí D11 vytvořila druhou, „severní“ trasu na Moravu.

Plány ze třicátých let připomínají opuštěné mosty Výstavba, která začala na Praze-východ a na Benešovsku před půl stoletím, nebyla na našem území první snahou o budování dálnic. Rozhodnutí o vzniku D1 padlo již v roce 1938 – a na jaře roku následujícího se skutečně začalo stavět. Období druhé světové války přineslo přerušení prací. Ty sice byly po jejím skončení částečně obnoveny, už v roce 1950 se ale zastavily docela. Dodnes je připomínají opuštěné mosty v původně zamýšlené trase u Želivky; v okolí nádrže Švihov. Předtím se vážně uvažovalo o souvislé dálniční trase ze západních Čech do Košic, která by se vyhýbala velkým sídlům; plány se musely zásadně měnit po Mnichovu, kdy byla zabrána pohraniční území.

Autor: Milan Holakovský

12.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

KRÁTCE: Centrum města se uzavře

Vladimír Mišík.
14

Slavný rocker hrál ve městě po 44 letech

Růžička vychytal jeden bod

Mladá Boleslav /FOTOGALERIE/ – Bruslaři doma přivítali ve Škodováckém derby Plzeň a dlouho to vypadalo, že nezískají ani bod. Nakonec dvě a půl minuty před koncem za stavu 1:2 odvolali na závěr přesilové hry brankáře a z převahy dvou mužů vytěžili alespoň bod a prodloužení. To rozhodl v jeho polovině plzeňský Milan Gulaš, který ve svém druhém samostatném nájezdu během nastaveného času překonal boleslavského gólmana Růžičku.

OBRAZEM: Ve vodě nežijí jen vodníci

Mnichovo Hradiště - Místo do lavic vyrazili žáci třetích, čtvrtých a pátých tříd jedné ze základních škol v Mnichově Hradišti na ryby. U Jizery pro ně byla připravena akce s názvem Ve vodě nežijí jen vodníci, kde se seznámili nejen s životem pod vodní hladinou.

Kam o víkendu za sportem

Mladá Boleslav - Připravili jsme přehled víkendových zápasů. 

Salač: Nečekal jsem, že naskočení do rozjetého vlaku bude tak těžké

Jerez (Španělsko) – Tři měsíce od vážného zranění se vrátil boleslavský motocyklový závodník Filip Salač do kolotoče šampionátu mistrovství světa juniorů Moto3. A na vlastní kůži se přesvědčil o tom, že návrat po závodní pauze nebude jednoduchý. „Že se těžko nastupuje do plně rozjetého vlaku jsme věděli, ale že to bude až takhle obtížné jsme nečekali,“ komentuje své španělské účinkování lakonicky sám závodník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení