Absolutním vítězem se stal sbor Moravskoslezského kraje z Třince. Druhou příčku obsadili hasiči Jihomoravského kraje ze stanice Boskovice. A bronzový stupínek vybojoval tým Pardubického kraje ze stanice Svitavy. Středočeští zástupci z Hořovic skončili s časem 19:33 
a 380 body těsně pod stupni vítězů na čtvrtém místě.

Na profesionalitu, rychlost, a pohotovost při akci dohlíželo jedenáct rozhodčích rozdělených do tří kategorií. Taktika, technika a předlékařská pomoc. Mezi organizátory celé akce patřil také plukovník Jan Hadrbolec. Podle něj jsou dopravní nehody nedílnou součásti práce hasičských sborů. Zaujímají totiž dvacet pět procent jejich zásahů. Proto je potřeba se věnovat této oblasti velmi intenzivně.

Letos navíc organizátoři přizvali také vítěze Mistrovství České republiky ve vyprošťování osob z řad dobrovolných hasičů, Jablunkov. „Smyslem celé soutěže bylo v určeném čase vyprostit zraněnou osobu 
z havarovaného vozidla a poskytnout předlékařskou pomoc," vysvětluje Jan Hadrbolec.

Vše bylo zapotřebí udělat ve správných taktických postupech se zajištěním maximální bezpečnosti. Což je pro hasičské sbory běžná zásahová činnost u dopravních nehod. Scénáře vycházely ze skutečných událostí a určovaly je rozhodčí.

Velký důraz na bezpečnost

K nejčastějším chybám, které se u zásahů tohoto typu mohou vyskytnout, patří například nedostatečná stabilizace. „Vozidlo nebo jiná překážka není dostatečně zajištěné a hrozí nebezpečí. Na bezpečnost kladli rozhodčí opravdu velký důraz," podotkl jeden z organizátorů mistrovství.

Dalším kamenem úrazů bývá volba technického prostředku. Rozhodčí měli totiž možnost některé pomůcky vyhodnotit jako neadekvátní: „V neposlední řadě je také důležitá taktika velení. Jak jsou pokyny udíleny a vzápětí na to plněny. Lidově řečeno, jak to má velitel pod palcem."

Scénáře jednotlivých scén ale soutěžící sbory dopředu neznají. Při přípravě modelu nehody je vždy tým v takzvané izolaci. Vše se dozví, až po odstartování. Organizátoři se tím snaží co nejvěrněji přiblížit reálnému zásahu. Hasiči totiž v danou chvíli také nevědí přesně, co je po příjezdu k dopravní nehodě na místě čeká.

Změna pravidel i hodnocení

Na postu zástupce hlavního rozhodčího byl i nadporučík Zdeněk Laube, velitel požární stanice Hořovice ve Středočeském kraji. Funkci rozhodčího v oblasti dopravního vyprošťování dělá šestým rokem. Předtím také sedm let sám soutěžil.

„V loňském roce jsme trochu změnili pravidla 
a hodnotící kritéria. Abychom se přiblížili světovým soutěžím. Doplnili jsme to i o nějaké nařízení a bojové řády, které používáme 
v České republice," řekl.

Že by to ale nyní měli soutěžící složitější nebo náročnější, říci nelze. „Scénáře sestavuje my. A opravdu vycházíme z reálných situací. Během celého roku sbíráme fotografie a videa z míst dopravních nehod po celém světě a podle toho se snažíme vše co nejlépe zrežírovat. Zařazujeme tak do scénářů i svodidla, stromy nebo sloupy," popsal zástupce hlavního rozhodčího.

Meeting rozhodčích po akci

Každá skupina sudích se zaměřuje na něco jiného. „Kategorie jsou tři. Taktika, technika a předlékařská pomoc. Po samotné akci pak následuje meeting. Tam týmy s rozhodčími konzultují jejich postup při akci. Řeknou se plusy nebo mínusy," uvedl Zdeněk Laube.

A podle rozhodčích měli zástupci Středočeského kraje právě tu obtížnější variantu scénáře. Součástí hasičského týmu z Hořovic, který vybojoval na osmém ročníku Mistrovství republiky ve vyprošťování osob z havarovaných vozidel pomyslnou bramborovou medaili, je i nadstrážmistr Pavel Zálešák.

Podle něj se celý tým snažil situaci vnímat co nejvěrněji to šlo, ačkoli to byla pouze soutěž a ne opravdový zásah. „I tak to danou akci trochu ovlivní. Udělali jsme ale vše proto, abychom vybojovali co nejvíce bodů a figurant byl co nejdříve a v pořádku vyproštěn," tvrdil člen hasičského týmu z Hořovic.

Dvacetiminutový časový limit

Pro celý sbor bylo údajně důležité vejít se do dvacetiminutového časového limitu: „Roli hrálo i to, jak moc jsme byli pečliví a jakou taktiku jsme zvolili, abychom si se dostali k pacientovi do vozidla, vše zabezpečili a dostali ho v pořádku ven. Zkrátka připravit si tu správnou cestu."

V jejich obtížnějším scénáři se objevilo auto na kolech a na něm další vozidlo, které bylo nestabilní. Oba vozy tak bylo potřeba zajistit. „Pacientka byla umístěna ve spodním autě. To bylo sportovní úpravy, takže bylo zapotřebí zajistit aerodynamické sedačky. Odstřihnout opěrky, vyčistit prostor za ní a připravit sedačku k transportu," vyprávěl Pavel Zálešák.

Chybám ale podle něj úplně zabránit nejde a žádné řešení není perfektní. „Nelze udělat něco dokonale. Bylo to dobře odvedená práce, jen bylo otázkou, zda ta dobrá práce bude stačit. Jinak je vždy co zlepšovat a v tom jsou tyto soutěže skvělé. Aby věcí, které se opomenou bylo čím méně 
a rizika se minimalizovala," dodal zástupce hasičského sboru z Hořovic, který se za svůj výkon a čtvrté místo
 v VIII. Mistrovství republiky ve vyprošťování osob při nehodách, rozhodně nemusí stydět.

Čtěte také: V parnu se hasiči hnali do Svatohorských schodů ke kostelu