V mladoboleslavské automobilce to vře. Po nedávném omezení výroby modelů Fabia a Roomster, kde se dokonce rušily směny, padá také výroba nejprodávanějšího modelu Octavia. Podle informací z firmy ovšem nejde o reakci na nějaký aktuální odbytový problém, nýbrž o dlouhodobě plánovaný krok.

Přesuny kmenových zaměstnanců, propouštění agenturních

I tak to ale bude znamenat zrušení výrazného počtu pracovních pozic, a až kolem 300. Většinou však firma propustí zejména agenturní pracovníky. I tak ale dojde na přesun zhruba 160 kmenových zaměstnanců na jiné pozice.

„Podle obvyklého postupu nahradí tito kmenoví zaměstnanci agenturní personál na jiných místech a ten z firmy odejde. Objeví se tak možnost přesunu zaměstnanců do svařoven a na další pracoviště, kde je ještě stále agenturní personál,“ informuje v aktuálním vydání týdeník Škodovácký odborář. Propouštění tedy zatím nehrozí.

Ponížení výroby vozů Octavia o 133 denně

Výroba vozu Škoda Octavia bude podle plánu ponížena z 574 vozů na 441 denně a s touto denní produkcí se v současné době počítá podle listu až do konce letošního roku.

„Je již nejvyšší čas, aby se situace začala obracet, protože klesá potenciál míst po uvolněných agenturních pracovnících a ani vyšší fluktuace nestačí. Zaměstnanost dosud drží zejména na tom, že byla s OS KOVO uzavřena dohoda, jinak by hrozily takové věci, jako je hromadné propouštění,“ upozornil předseda odborů KOVO Jaroslav Povšík.

Firma potřebuje obrat k lepšímu

Firma podle něho nutně potřebuje, aby se již alespoň v jednom ze segmentů masové výroby objevili zákazníci. Nedá se totiž vyloučit, že dojde k přesunům i mezi výrobními závody Mladá Boleslav – Kvasiny – Vrchlabí.

Dobrou zprávou pro Škodováky je, že v závodě Volkswagenu v Bratislavě by v květnu měla skončit výroba octavií, která se sem částečně přesunula kvůli obrovskému zájmu zákazníků a nedostatečné kapacitě v roce 2008. Ve slovenském Volkswagenu pak kapacitu za výrobu A5 nahradí nový malý rodinný model New Small Family. Předpokládá se ale, že kvůli nutnosti vytížení přejde značná část produkce octavií z Bratislavy do závodu Vrchlabí.