Nepříjemné překvapení čeká na tisíce zaměstnanců největší mladoboleslavské firmy – automobilky Škoda Auto. Už v říjnu totiž bude muset firma kvůli poklesu objednávek na dva dny zastavit výrobu.

Už od počátku září klesá počet objednávek nových aut kvůli ukončení vyplácení šrotovného v Německu. Zákazníci už tak nejsou motivování mnohatisícovou prémií k výměně starého auta za nové. Na odbyt šly dosud hlavně menší vozy Fabia a Roomster. Škodovka přes léto zaznamenala rekordní výrobu 1200 fabii za den.

Tomu je však prozatím konec, v úterý výroba klesla na 1000 kusů za den a další pokles už bude kompenzován odstávkou výroby. Zatím ale rozhodně nedojde k nějakému propouštění zaměstnanců.

„Pochopitelně se tento pokles může promítat do agenturního personálu. Nepromítne se to však do kmenového personálu ztrátou zaměstnání, protože jen hloupé firmy se rozhodnou narychlo propustit své lidi a potom je zase podivným způsobem nabírat. To není vůbec perspektivní,“ řekl předseda odborů KOVO Jaroslav Povšík pro týdeník Škodovácký odborář.

Firma už nyní ví, kdy k odstávce dojde. „Využije se státní svátek ve středu 28. října, který firma jindy používá k realizaci inventury. Vyrábět se nebude ani ve čtvrtek 29. a v pátek 30. října, kdy bude odstávka výroby. V pátek bude realizována zmíněná inventura. Vypadne tak celkem 5 směn,“ uvedl Povšík.

Více peněz za práci

O podmínkách celé dvoudenní odstávky teď budou odbory KOVO jednat s firmou Škoda. Už teď je zřejmé, že odbory budou chtít pro zaměstnance vyjednat standardní podmínky, jaké byly při minulých odstávkách vloni v době začínající krize.

„Cílem je, aby zaměstnanec, kterému v daný den není umožněno mít ve své směně práci, a bude tedy doma, dosáhl na svůj denní výdělek,“ míní předseda škodováckých odborů.

Zaměstnanec, který v práci bude, dostane automaticky svůj denní plat. „Nepočítáme s tím, že bychom lidi nechávali doma za průměrný plat, tedy za více, než mají ti, kteří pracující,“ upozorňuje Jaroslav Povšík.

Časová konta

Jednou z možností, jak proti dobám krize bojovat, jsou časová konta. Ty chtěla zřídit sama firma. Jednoduše řečeno – v době, kdy se auta vyrábějí bez větších problémů, by si lidé hodiny napracovali. V době krize by je pak mohli čerpat a zůstat doma.

Odbory ovšem hledají výhodnější podmínky těchto kont. Zatím je vše ve fázi jednání. Jisté je ovšem to, že konta rozhodně do konce roku zřízena nebudou. Zavedena by podle Jaroslava Povšíka měla být v příštím roce. Podmínkou však je férové jednání firmy během vyjednávání o roční pracovní době a sociálních nákladech, které podle Škodováckého odboráře začne zřejmě v listopadu.