Spíše mírné změny při pohledu zvenčí, za to mnoho novinek pod kapotou. Největší česká automobilka Škoda Auto poslala své dva zásadní modely - fabii a roomster - na omlazovací kúru.

A specialisté v technologickém centru Česana na okraji Mladé Boleslavi si obě auta, v nichž dnes jezdí už statisíce Čechů, vzali do parády opravdu důsledně. Jak to dopadlo, mohou zájemci spatřit na vlastní oči už brzy na ženevském autosalonu. Deník ovšem už nyní přináší fotografie i podrobné informace.

Omlazená příď vozu

„Mění se nejen vzhled všech modelů, ale především použité technologie a nabízené motorizace,“ řekl Deníku mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf a podotýká: „Díky zcela nově navržené přídi zdůrazňující šířku vozu, působí Fabia i Roomster na silnici při stejné výšce sebevědomě a dynamicky.“

Facelift zahrnuje i modelové varianty vhodné i na horší cesty či do lehčího terénu s názvem Scout, které se rovněž představí na ženevském autosalonu.

Pocit širšího vozu

Omlazený vzhled vozů Fabia a Roomster podtrhuje nová mřížka chladiče a trojrozměrně tvarované světlomety, které se podstatně rozšířily a zdůrazňují horizontální linii vozu. „Zachovány zůstaly přednosti, jako jsou tvar prosklených ploch kolem kabiny vozu, připomínající hledí přilby, který je důležitým identifikačním prvkem modelů Roomster a Fabia,“ sdělil Krauskopf.

Škoda Fabia Combi, Škoda Fabia a Škoda Roomster po faceliftu 2010.

Modernizaci obou modelových řad doplňují dále nová hliníková kola, společně s novými ozdobnými kryty kol a novými odstíny laku.

S modelovou řadou Fabia se společnosti Škoda Auto v uplynulých letech podařilo vytvořit základ portfolia kompaktních vozů, které zahrnuje již pět různých modelů. Stejně jako Fabia dostanou i modely Fabia Combi a MPV Roomster s novou tváří řadu technických zlepšení.

Zbrusu nové motory

Svou premiéru budou mít u těchto modelů moderní, většinou přeplňované motory. Právě paleta motorů pro modely Fabia a Roomster, je jádrem všech změn. V Česku bude celkově k dispozici šest respektive sedm zážehových agregátů a tři vznětové motory. Výkonové spektrum u benzínových agregátů sahá od 44 kilowatt (kW) až do 77 kW u modelu Fabia, respektive od 51 kW do 77 kW u vozu Roomster.

Pohled pod kapotu omlazené Škody Fabia.

Všechny pohonné jednotky, dodávané do zemí Evropské unie, splňují normu EU 5. Ruku v ruce tak nabízí nízkou spotřebu a tím i mimořádně nízké emise CO2.

Čtyřválcový motor TSI je k dispozici ve dvou výkonových stupních – 63 kW a 77 kW. Cílem vývoje bylo zlepšení nejen samotného výkonu pohonných agregátů, ale také šetrnost vůči životnímu prostředí.

Spotřeba 5,3 litru s benzinovým motorem

Ve spojení s optimalizovanou dvojspojkovou převodovkou DSG, která pracuje se sedmi převodovými stupni, nabízí nový zážehový motor 1,2 TSI o výkonu 77 kW spotřebu 5,3 litru na 100 kilometrů (km). Obě výkonové varianty budou k dispozici také s pětistupňovou manuální převodovkou.

„Dieselové motory zahrnují výkonnostní spektrum od 55 kW do 77 kW při zdvihovém objemu 1,2 a 1,6 litru. Všechny vznětové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic. Mezi nejdůležitější změny patří přechod na vysokotlaké vstřikování pomocí systému Common Rail, který dosahuje vstřikovacích tlaků až 1600 bar a rychlá reakce piezo-vstřikovačů umožňující provést až pět vstřiků v jednom taktu,“ uvedl Krauskopf.

Vozy tak nabídnou citelně klidnější chod motoru a snížení emisí škodlivin; všechny dieselové motorizace se mohou pochlubit emisemi pod 110g CO2/km. Zplodiny se u všech verzí modelů Fabia a Roomster s dieselovým motorem čistí v oxidačním katalyzátoru a prostřednictvím recirkulace výfukových plynů.