VYBRAT REGION
Zavřít mapu

PTEJTE SE ředitele leteckého muzea a pilota Vladimíra Handlíka

Hostem on-line rozhovoru Boleslavského deníku bude tento týden Vladimír Handlík, ředitel Leteckého muzea Metoděje Vlacha. Odpovídat bude v pátek dopoledne od 10 hodin. Zajímají vás podrobnosti o replikách, které letecké muzeum právě buduje a které chce letos slavnostně představit? Chcete se dozvědět víc o červnovém Dobovém leteckém dni? Nebo se zeptat na zkušenosti Vladimíra Handlíka z kokpitu či na jeho dráhu leteckého modeláře? Máte příležitost!

PTEJTE SE ředitele leteckého muzea a pilota Vladimíra Handlíka

Vladimír Handlík

VLOŽIT DOTAZ
DOTAZ: Už znáte přesný program leteckého dne? Co bude největším lákadlem a jaké bude vstupné?
ODPOVĚĎ:Program leteckého dne 11. června již máme, ale zatím ho nezveřejňujeme, protože dolaďujeme body programu tak, aby si diváci co nejvíc užili. Program začíná ve 13.00 hod, ale návštěvníky zveme k nám už od rána o 9 hod, kdy začnou přilétávat historická letadla i letadla návštěvníků a budou organizovány i vyhlídkové lety. Očekáváme téměř dvě stovky letadel a to bude při přistávání opravdu zajímavé. K největším zajímavostem budou patřit: B25 Mitchell, JAK 3, Polikapov PO2, P50 Mustang, P40 Warhawk, JAS 39 Gripen, The Flying Bulls, skupina Bucker Jungmann, Martin Šonka a další.
Vláďa Handlík
DOTAZ: Jak moc velkou konkurencí pro restauraci v muzeu je nová MG restaurace, která na letišti vyrostla?
ODPOVĚĎ:Nová restaurace MG, která vznikla na druhé straně letiště, není pro naší kavárnu konkurencí, naopak my s ní spolupracujeme. Řada návštěvníků, si po prohlídce muzea nechce dát jen menší občerstvení v naší kavárně a zajede si na " lepší" oběd nebo večeři do MG a naopak řada návštěvníků si po prohlídce leteckého muzea ráda posedí před naší kavárnou a " pokouká" se zblízka na startující a přistávající letouny.
Vláďa Handlík
DOTAZ: V čem vlastně spočívá vaše práce vedoucího muzea, vymýšlíte i program? A jak moc do toho zasahuje vaše "mateřské" Muzeum Mladoboleslavska?
ODPOVĚĎ:Vedoucí leteckého muzea se spolu se svými spolupracovníky stará jednak o bezporuchový chod muzea, kam patří nejen letadla, ale simulátory, informační systémy, topení, osvětlení a podobně, ale také o program pro návštěvníky, kam patří hudební večery, akce s letadly, modelářské víkendy a nebo výstavy. S vedením Muzea Mladoboleslavska, kam patříme, velice úzce spolupracujeme a využíváme zkušeností, které toto muzeum nabylo za řadu let. I když je naše letecké muzeum odlišné, máme se i po roce provozu co učit.
Vláďa Handlík
DOTAZ: Pane Handlíku, zažil jste ve své letecké kariéře nějaký okamžik, kdy jste měl skutečně obavy o život? A co vás na tom létání vlastně tak přitahuje? Zdravím!
ODPOVĚĎ:Strach o život jsem nikdy neměl. Před chvilkou jsem popsal své nouzové přistání do terénu, ale ani tam jsem strach o život neměl. Letadlo si vždy před startem zkontrolujeme daleko víc než se kontroluje před jízdou třeba auto a pak je létání při hezkém počasí krásné a bezpečné. Vždyť i statistiky leteckých nehod jasně říkají, že nehoda je téměř vždy daná chybou pilota a ne technikou. Proto se snažíme létat tak, jak se má. A co mě láká na létání? Ten nádherný pocit pohybu v třírozměrném prostoru. A to už ani nemluvím o tom, když letím nad ucpanou dálnicí a můžu letět dál, a auta stojí a čekají!!
Vláďa Handlík
DOTAZ: Pane Handlíku, nebojí se o Vás Vaše žena, když jedete na letiště s tím, že se jdete proletět? Nesnažila se Vám někdy létání rozmluvit?
ODPOVĚĎ:Moje žena se mnou dříve jezdila po mezinárodních modelářských závodech a když jsem, začal létat, létala občas se mnou. Dostala mapu a musela navigovat. Já říkám z legrace, že když jsme se někdy v terénu ztratili, že dostala vynadáno, že je špatný navigátor. Při hezkém počasí létá se mnou ráda a nebojí se.
Vláďa Handlík
DOTAZ: Dobrý den, vím, že slaví muzeum rok od otevření, jak to bylo s návštěvností a kolik se podařilo vybrat na vstupném? Plní návštěvnost vaše očekávání?
ODPOVĚĎ:Letecké muzeum oslavilo 12. dubna právě rok od svého otevření. Plánovali jsme 10 000 návštěvníků a příjem ve výši maximálně 1,5 mil Kč. Ve skutečnosti jsme měli za 12 měsíců návštěvnost přes 30 000 lidí a příjem překročil hranici 2 miliony. Nejkrásnější ale je, že se většina návštěvníků k nám stále vrací a znovu si přichází " zalétat" na simulátorech.
Vláďa Handlík
DOTAZ: Měl jste někdy v letadle pocit, že nedoletíte? Bál jste se někdy? Máte, co se létání týče, nějaký skutečně špatný zážitek? A létáte rád velkými dopravními letadly, nebo vám na jejich palubě chybí kontrola stroje? Děkuji KN
ODPOVĚĎ:Ten pocit jsem zažil jen jednou , když se našemu novému letounu Sopwith Pup přehříval motor. Při letu z Brandýsa do Mladé Boleslavi, jsem po přehřátí motoru a ztrátě výkonu zjistil, že už do Boleslavi nedolétnu a udělal jsem podle předpisu " bezpečnostní přistání" na pole. To znamená, že pokud motor ještě běžel, jsem si pole prohlédl a pak opatrně přistál. Pak jsem však na zemi po zastavení udělal chybu, přidal jsem plyn a protože jsem zapomněl přitáhnou výškové kormidlo, letoun se naklonil dopředu a pak se postavil " načumák". Největším problémem bylo z letadla vylézt, protože stálo v nepřirozené poloze, pak se to ale povedlo. Protože se nezlomila vrtule a letadlo nebylo poškozeno, překlopil jsem ho zase " na ocas" a po vychladnutí motoru jsem odstartoval a doletěl v pořádku do Mladé Boleslavi. Byl to pro mě zatím nejsilnější letecký zážitek.¨
Když letím dopravním letadlem a" nevím kdo mě veze" tak se nebojím, ale nemám dobrý pocit, přeci jen je pro mě lepší letět s někým koho vidím a také vidím co dělá.
DOTAZ: Pane Handlíku, věnujete se ještě letecké modelařině? Četla jsem o tom, že jste byl i v reprezentaci. Jak jste se k tomu dostal a chystají se v muzeu akce pro letecké modeláře? Moji synové jsou obrovští nadšenci do modelů, ale v Boleslavi už není ani modelářská prodejna... Děkuji
ODPOVĚĎ:Ano, létal jsem s rádiem řízenými modely letadel v kategorii makety, což byly zmenšeniny skutečných letadel. Jako člen reprezentačního týmu jsem vyhrál Mistrovství Evropy i světa. Teď již s modely nelétám, teď létám s jejich" velkými bratry", čili replikami historických letadel.
Letecké muzeum připravilo v závěru loňského roku a na začátku letošního roku celkem šest modelářských víkendů pod vedením zkušeného modeláře Václava Jiránka. Pro veliký zájem dětí i rodičů budeme v těchto aktivitách i nadále pokračovat.
Vláďa Handlík
DOTAZ: Dobrý den, už máte jasno, jaké nejzajímavější kousky do Mladé Boleslavi přiletí na letecký den? Zaznamenal jsem bombardér B-25 Mitchel. Co dalšího bude k vidění v akci?
ODPOVĚĎ:Letošní Dobový letecký den - Historical Airshow, bude opravdu velice zajímavý. Bude to opravdu velká letecká show historických letadel. Kromě letadel, která již můžeme uvést, jako na příklad B25 Mittchell, JAK 3, P50 Mustang, P40 Warhawk, Polikarpov PO2, JAS 39 Gripen, skupina Bucker Jungmann, The Flying Bulls nebo Martin Šonka čeká návštěvníky několik překvapení velkého kalibru, které však budeme do posledního dne tajit. Diváci se to dozvědí až dvě hodiny před začátkem.
Vláďa Handlík
DOTAZ: Nechystáte v muzeu nějakou tématickou výstavu?
ODPOVĚĎ:Do minulého týdne zde byla výstava malovaných obrazů Ondřeje Soukupa. V nejblížší době plánujeme otevření výstavy fotografií Radky Máchové z období jejího létání ve skupině The Flying Bulls a dále výstavu 100 let létání na Mladoboleslavsku.
Vláďa Handlík
DOTAZ: Dobrý den,je možný vyhlídkový let některým Vašim historickým letounem?
ODPOVĚĎ:Repliky historických letadel jsou prototypy a vyhlídkové lety s nimi není možné provádět. Letouny ale rádi předvedeme v letu.
Vláďa Handlík
DOTAZ: Dobrý den. Kolik máte letuschopných replik?
ODPOVĚĎ:Nadační fond letadla Metoda Vlacha má celkem 12 replik, z nichž poslední dvě Morane Saulnier BB z roku 1915 a Caudron G3 z roku 1913 jsou v dokončovací fázi. V leteckém muzeu jsou dalších tři repliky historických letounů a sice Fokker D8 Ladislava Baldy, Aicamper Tomáše Kořínka a Pietenpol Josefa Nováka.
Vláďa Handlík
DOTAZ: Dobrý den,
neuvažujete o replice strojů z období Mnichova? S Ml.Boleslaví související? Například Letov Š.328? Případně pozvání k účinkování repliku Avie B.534? Děkuji
ODPOVĚĎ:Repliky velkých letadel z meziválečného období, kam samozřejmě patří i Š 328 a Avia B 534, jsou v kategorii UL letounů téměř nemožné. Originály byly veliké a těžké a my se musíme v UL vejít do 450 kg vzletové hmotnosti. Letouny by se musely hodně zmenšit a vypadaly by jako hračky. Proto si vybíráme typy, které i v originále byly menší a lehčí. Replika Avie B 534 zatím neexistuje a proto jí nemůžeme pozvat.
Vláďa Handlík

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies